Video player inladen...

"Gezocht: Professional met 'can do approach'": arbeidsmarktexperts vinden vacatures te moeilijk

In vacatures wordt te vaak onbegrijpelijke managementtaal gebruikt. Dat zeggen arbeidsmarktexperts in onder meer De Tijd en het Nieuwsblad. "Zulke taal hoort onder managers onderling, maar niet daarbuiten", zegt econoom Caroline Ven.

Om jonge mensen aan te trekken proberen bedrijven hun vacatures zo aantrekkelijk mogelijk maken. Te begrijpen, maar de goedbedoelde pogingen missen vaak hun doel, zo zeggen verschillende arbeidsmarktexperts. Woorden als 'een hands-on professional', een 'can do approach', of een 'bewezen trackrecord' zijn niet zeldzaam. Echte managementtaal, die in de vacatures is geslopen. En dat kan niet de bedoeling zijn, vindt econoom Caroline Ven.

Mensen denken bij zulke woorden: dit is te moeilijk, ik pas hier niet

Caroline Ven, econoom

"Zulke woorden zeggen natuurlijk op zich niks", zegt Ven. "Ik denk dat die taal uiteindelijk een groot deel van de bevolking gaat uitsluiten. Mensen denken: dit is te moeilijk voor mij, ik pas hier niet in. Daardoor gaan kansen verloren." En dat terwijl de woorden niet gebruikt hoeven te worden. "Er zijn voor al die woorden perfect verstaanbare alternatieven", zegt de econoom. "Maar het klinkt natuurlijk geleerder om Engelstalige woorden te gebruiken."

Niet alleen in vacatures, ook in de communicatie met het eigen personeel wordt de managementtaal gebruikt. "Dan komt in een vergadering plots het woord 'Comp & Ben' naar voren. Dat gaat eigenlijk gewoon over verlonings­problematiek. Als u dat woord nog nooit hebt gehoord, weet u niet waarover het gaat. U voelt zich buitengesloten en dom als u moet vragen wat het precies betekent. En dat is toch een probleem voor een bedrijf", aldus Ven.

Managementtaal dringt dieper door in de bedrijven. Managers moeten daar alerter op zijn

Caroline Ven, econoom

De laatste jaren lijkt het managementjargon steeds meer de managers­vergaderzalen te verlaten en uit te breiden naar personeel én potentieel personeel. Dat is althans het aanvoelen van Caroline Ven. "Het valt me de laatste tijd op dat dit soort taal dieper doordringt in het bedrijf. Managementjargon is op zich niet nieuw, maar het verspreidt zich. Dat jargon hoeft geen probleem te zijn, zolang het een taal onder managers is. Maar als je medewerkers en potentiële medewerkers daarmee begint te benaderen, dan sla je de bal mis en bereik je heel wat mensen niet met je boodschap. Managers moeten daar echt alerter op zijn."

Bekijk hieronder de reportage van "Het Journaal":

Video player inladen...