Cola of limonade drinken? Goed voor de schatkist

De belasting op gesuikerde dranken, zoals cola of limonade, die we kennen als de "suikertaks", is goed voor de schatkist. Het totaal aan inkomsten door die accijnzen is in drie jaar tijd verdrievoudigd. Dat schrijft Le Soir.

De "suikertaks", of de accijnzen op suikerhoudende dranken, is goed voor de fiscus en dus voor de schatkist: 175 miljoen euro stroomde vorig jaar binnen,  in 2015 was dat nog maar 55 miljoen euro. Maal drie dus in drie jaar tijd, dat is dan een waar fiscaal succes.

Het is zelfs zo dat de accijnzen op cola, limonade, fruitsappen en "gearomatiseerde waters" meer opbrengen dan de heffingen op wijn. Die leverden vorig jaar net iets minder op, 172 miljoen euro. Bier is hét succesnummer, dat leverde de schatkist vorig jaar nog 200 miljoen euro op. "De suikertaks is een deel van de tax shift, de omschakeling dus van de belasting op inkomen naar de belasting op verbruik", zegt Francis Adyns van de FOD Financiën. "Er kwam een laatste verhoging van de heffing begin 2018 en dat geeft inderdaad resultaat."

Hoe hoog is die heffing? Op een fles cola van anderhalve liter (2,08 euro winkelprijs) is dat 18 eurocent. Dat strookt met de vastgelegde accijns van 11,92 eurocent per liter. In het geval van deze colafles is de heffing dus goed voor ruim 8 procent van de totale kostprijs.

Andere taksen op een colafles zijn natuurlijk de btw én ook een belasting op de verpakkingskosten. "Het is wel zo dat de producent bepaalt of de accijnzen worden doorgerekend in de verkoopprijs of niet. Daar heeft de wetgever of de fiscus niets aan te zeggen. En niet elke producent doet dat, dat is ook zo bij tabak bijvoorbeeld", voegt Adyns toe.

Het frisdranktoerisme naar het buitenland mag niet overschat worden

Francis Adyns, FOD Financiën

De suikertaks" (of "gezondheidstaks") werd ingevoerd uit gezondheids­overwegingen: het is bedoeld om de consument minder suikers te doen gebruiken én meer richting gezonde (en ook goedkopere) dranken te duwen, mineraalwater bijvoorbeeld. Gelijkaardige taksen in het buitenland leerden al dat de consument wel degelijk afwijkt van zijn of haar consumptiepatroon als bijvoorbeeld cola plots merkelijk duurder wordt. Maar het dient gezegd, de suikertaks blijkt nu ook een fiscale meevaller te zijn.

Een gevolg van de taks: steeds meer Belgen slaan hun frisdranken in in het buitenland. In gros cola of fruitsap kopen, het kan wel eens de rit waard zijn. Dat bewijst het "frisdranktoerisme" dat heel wat landgenoten naar de hypermarkten in Noord-Frankrijk lokt bijvoorbeeld. Doet dit de extra inkomsten niet teniet? "Het is waar dat er een vorm van frisdranktoerisme is, dat ontken ik niet, maar ik denk nu ook niet dat het overschat mag worden. De extra's aan belastingsinkomsten zijn een veelvoud van wat we verliezen aan het buitenland", klinkt het bij de FOD Financiën.