"Luchtaanval op E40": hoe kunnen hackers valse verkeersinformatie naar het dashboard van uw auto sturen?

Wie vanmorgen op de E17 reed, kreeg mogelijk een vals verkeersbericht te zien op het dashboard in de auto. "Vuurgevecht tussen Kortrijk en UZ Gent", stond er te lezen. Maar dat klopte niet. Vermoedelijk gaat het om een soort van hackers, die erin slagen om in te breken in het verkeers­systeem. "Het gebeurt al jaren en er valt weinig tegen te doen", zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum.

Al jaren slagen flauwe grappenmakers er af en toe in om in te breken in het systeem dat verkeersinfo tot in uw auto brengt. De hackers maken er dan een sport van om fictieve info te sturen, het ene bericht grappig, het andere verontrustend. Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan de melding van een "terroristische aanval op de E40". Het is uiteraard heel erg schrikken, maar het bericht is totaal uit de lucht gegrepen.

De verschillende verkeerscentra hebben zo al heel wat voorbeelden gezien. "We krijgen daar af en toe meldingen van", zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. "In een vakantieperiode gebeurt het vaker. Dat kan verschillende redenen hebben. Misschien zijn de hackers jong en hebben ze dus vrij tijdens een schoolvakantie. Of misschien vallen de meldingen gewoon meer op, omdat er over het algemeen minder meldingen zijn", aldus Bruyninckx. "In ieder geval valt er weinig tegen te doen." De inbrekers worden inderdaad zelden betrapt.

Ook de verkeersredactie op VRT valt niet uit de lucht als het om valse verkeersinfo gaat. "Er zijn verschillende categorieën die kunnen worden aangeduid bij de verkeersinfo die in uw auto belandt", zegt verkeersanker Hajo Beeckman. "De inbrekers geven dan dus wellicht die code in als ze het bericht de wereld insturen. De mogelijke categorieën gaan van 'luchtaanval' tot 'bootrace'", aldus Beeckman.

Een voorbeeld van een vals verkeersbericht op het dashboard. Bron: @cjtosj (Twitter).

De verkeersredactie zette enkele opmerkelijke alert-codes op een rij, die hackers kunnen gebruiken bij valse verkeersinfo:

  • Luchtaanval
  • Terroristische aanslag
  • Vuurgevecht op de weg
  • Bootrace
  • Stierengevecht
  • Paardenrennen
  • Cricketwedstrijd (en allerlei varianten)
  • Wegpiraat
  • Gesloten wegens lawines
  • Gesloten wegens kruiend ijs

Hoe gebeurt die hacking en wie doet het?

Het is niet helemaal duidelijk hoe de valse verkeersinformatie precies op het dashboard van een auto verschijnt. In principe zou het kunnen dat een werknemer van een verkeersredactie - met of zonder opzet - de verkeerde categorie aanduidt, maar er zijn eigenlijk geen aanwijzingen dat dat het geval is. Het lijkt meer plausibel dat iemand erin slaagt in te breken op een FM-band. 

De verkeersmeldingen waarover we spreken zijn zogenoemde TMC-meldingen. Dat staat voor 'Traffic Message Channel'. Met die techniek kan u verkeersinformatie ontvangen via uw navigatiesysteem, de gps in de wagen, dus. Dat gebeurt via gecodeerde berichten die worden uitgestuurd via een FM-frequentie. Zo ontvangt u verkeersinformatie van het Vlaams Verkeerscentrum via de frequentie van Radio 2. Informatie van VRT en Touring Mobilis komt dan weer via de frequenties van Klara en Studio Brussel. U hoeft niet te luisteren naar die zenders, uw auto moet gewoon connectie kunnen maken met de frequenties. De FM-band wordt dan gebruikt om een geschreven tekst te kunnen tonen op uw dashboard. Wanneer iemand er dus in slaagt om in te pikken op de genoemde frequenties en een gecodeerd bericht te versturen, dan kan die persoon effectief valse verkeersinformatie tot in een wagen krijgen.

Dat inbreken gebeurt blijkbaar vaker via de frequentie van Radio 2. "Dat komt omdat de informatie daar wordt verzonden via een zogenoemde 'Open TMC'-service", zegt Steven Logghe van BeMobile (Touring Mobilis). "En dat is makkelijker om te hacken dan de andere frequenties. Want op de andere frequenties zit een extra sleutel", aldus Logghe. "Strikt gezien kunnen we trouwens eigenlijk niet spreken van hacken, omdat het niet gaat om het hacken van de datastroom, maar gewoon om het versturen van foute info via een illegale FM-zender."

Hoogstwaarschijnlijk zijn de inbrekers mensen die over apparatuur beschikken waarmee ze kunnen inpikken op een FM-frequentie. U luistert naar nationale zenders via verschillende zendmasten, die verspreid staan in Vlaanderen. De inbreker kan dan eigenlijk connectie maken met een lokale zendmast, en op die manier de valse verkeersinformatie doorsturen. Dat is dan hoogstens een kwartier op het dashboard te zien, tot uw wagen geen verbinding meer heeft met de zendmast.

Waarom gebeurt het? Daar hebben we het gissen naar, maar niemand komt verder dan een flauwe grap. "Het is wellicht gewoon plezant", zo klinkt het overal. 

Wat kan je ertegen doen?

Eigenlijk valt er weinig te doen tegen dergelijke valse verkeersinformatie. "Het is uiteraard heel vervelend, maar het beste wat je kan doen is dit gewoon negeren", zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum. "Als je toch een klacht wilt indienen, dan kan dat bij de politie tegen onbekenden. Maar niemand weet eigenlijk waar die hackers zitten, dus het is een heel moeilijke strijd."

Begin augustus kregen enkele bestuurders op de E40 deze foute melding van 'lawines'. Bron: Cynthia D'Haes.

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen