Video player inladen...

Belgen steeds minder actief op Facebook: "Privacyschandalen hebben de mensen aan het denken gezet"

Het aantal Belgen dat actief is op Facebook, is tussen februari en augustus van dit jaar met 7,3 procent gedaald tot 6,8 miljoen gebruikers. Dat blijkt uit een studie van Xavier Degraux, een consultant in digitale marketing en sociale media. De daling is vooral bij de jongeren voelbaar, zij verlaten Facebook en trekken richting Instagram en Whatsapp, beide van Facebook. 

Dat de jonge gebruikers Facebook vaker inruilen voor Instagram, was al geweten. Maar vroeger werd die daling gecompenseerd door een stijging van 55-plussers. Aan die trend komt er volgens Degraux nu ook een einde.  

Daling in elke leeftijdscategorie

Nagenoeg in elke leeftijdscategorie is de daling voelbaar. Het aantal gebruikers tussen 13 en 17 jaar is met 5 procent gedaald tot 310.000 leden. Twee jaar geleden telde Facebook in deze leeftijdscategorie nog 430.000 gebruikers. Bij de 18 tot 24-jarigen werd een daling van 7 procent genoteerd. In de hoogste leeftijdscategorie, bij de gebruikers tussen 55 en 64 jaar, noteerde Degraux een daling van 8,5 procent. 

De grootste daling was voor de gebruikers tussen 25 en 54 jaar. Maar liefst 13 procent van hen verliet Facebook. 

Schandalen en nepnieuws zijn belangrijke oorzaken

Volgens Degraux spelen er verschillende factoren mee. "Ten eerste zijn mensen meer en meer gevoelig voor het feit dat hun privégegevens gelekt kunnen worden door mogelijke 'bugs' (fouten in de software van Facebook, red.)", zegt Degraux. Een voorbeeld hiervan is het Cambridge Analytica-schandaal, waarbij gegevens van miljoenen Facebookgebruikers werden doorgespeeld aan een bedrijf. Vooraleer het schandaal bekendraakte, piekte het gebruik van Facebook in België met 7,5 miljoen actieve gebruikers. "Ook de snelheid waarmee nepnieuws zich verspreidt op Facebook speelt een rol", aldus Degraux.

Professor Karolien Poels, gespecialiseerd in sociale media, is het daarmee eens. "De privacyschandalen hebben de mensen aan het denken gezet. Ze hebben ingezien dat ze hun tijd verspillen op Facebook en zijn hun gedrag gaan aanpassen." 

Naar waar trekken al die gebruikers? Volgens Poels naar Instagram, Whatsapp en Facebook Messenger, alle drie eigendom van Facebook. 

Voor dit onderzoek gebruikte Degraux de advertentiecijfers van Facebook. De socialemediagigant communiceert niet over zijn cijfers.

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...