Video player inladen...

Belgische gamingsector nog altijd een mannenbastion: waarom vinden zo weinig vrouwen hun weg naar de industrie?

93 procent van de mensen die in ons land in de gamingsector werken, zijn mannen. Dat blijkt uit een enquête van de Flemish Games Association die de Belgische gamingsector in kaart bracht. Drie vierde van de Belgische studio’s bevinden zich in Vlaanderen. Die zijn volgens dezelfde enquête springlevend, hun omzet is op 6 jaar tijd verdubbeld. De Flemish Games Association maakt deze cijfers bekend op Gamescom, de grootste gamingbeurs van Europa, die vandaag plaatsvindt in Keulen. VRT NWS trok naar de beurs. 

In ons land werken 1.100 mensen in de gamingsector. De meesten onder hen voor een studio, een bedrijf dat games bedenkt en ontwikkelt. Een voorbeeld hiervan is Larian Studios, de ontwikkelaar van Divinity: Original Sin. Wat meteen opvalt, is dat een grote meerderheid van de medewerkers mannen zijn, namelijk 93 procent. Hiermee bevestigt de enquête een hardnekkig cliché: games worden vooral door mannen ontwikkeld.

"Vrouwen zijn belangrijk voor de gamingindustrie"

Hoe komt het dat er zo weinig vrouwen de weg vinden naar de gamingindustrie? “Ik denk dat er een perceptie heerst dat er bij ons alleen plek is voor programmeurs", zegt David Verbruggen, woordvoerder van de Flemish Games Association, de koepel van game-ontwikkelaars. "Daarnaast gamen jongens meer dan meisjes, en gaan ze misschien sneller interesse hebben in een job in de sector. Maar bij ons werken niet alleen programmeurs. "

Om een game te ontwikkelen heb je volgens Verbruggen verschillende profielen nodig. “Je hebt storytellers nodig die het verhaal bedenken, producers die op zoek gaan naar centen en als je game klaar is, moet je die aan de man brengen. En daarvoor heb je marketeers nodig”, legt Verbruggen uit. 

Ik wil niet veralgemenen, maar ik denk dat vrouwen goed zijn in persoonlijke verhalen vertellen.

Zonder ze in een hokje te plaatsen, kunnen vrouwen volgens Verbruggen een belangrijke rol spelen. "Ze kunnen zeker aan de slag als marketeers voor een producent van games. Marketeers zijn voor mij even belangrijk als programmeurs. Kortom, vrouwen hebben zeker een plek in het gamingwereldje", zegt hij. 

Dagmar Blommaert is het daarmee eens. Blommaert stampte samen met een partner de studio Like Charlie uit de grond. Like Charlie ontwikkelde “Marie’s Room” een korte gratis game die 200.000 keer is gedownload. Binnen het team is zij bezig met storytelling, zij bedenkt de verhaallijnen van de personages. “Als we met een Belgische delegatie een beurs bezoeken valt het me altijd op dat er bitter weinig vrouwen aanwezig zijn”, zegt Blommaert. 

Seksistische games

Waarin kunnen vrouwen het verschil maken? “Ik wil niet veralgemenen, maar ik denk dat vrouwen goed zijn in persoonlijke verhalen vertellen. Daarnaast laat je best een vrouwelijk personage door een vrouw ontwikkelen, zij kan daar meer diepgang aan geven. Hiermee wil ik niet zeggen dat mannen minder creatief zijn. Er zijn games met fantasische verhalen die door mannen zijn geschreven”, benadrukt Blommaert. 

Blommaert vindt het belangrijk dat studio's games laten ontwikkelen door een team waarin voldoende vrouwen zitten. Anders loop je volgens haar het risico om in clichés te vervallen. Een voorbeeld hiervan is de Japanse game Onechanbara: Bikini Samurai Squad. Daarin vechten vrouwelijke krijgers – met grote borsten - in bikini tegen zombies. “Daar heb ik een hekel aan”, zegt Blommaert.

“Maar er zijn ook goede voorbeelden zoals Uncharted. In deze game trekken 2 vrouwelijke personages, die gewoon gekleed zijn, op avontuur in de jungle. Uncharted trekt heel veel mannelijke spelers aan. En zij spelen vooral voor het avontuur.” Volgens Blommaert is Uncharted een voorbeeld van hoe de industrie aan het veranderen is. "Ook in Fortnite – de grootste game van het moment -  kunnen jongens uit verschillende vrouwelijke figuren kiezen." 

Bekijk een trailer voor "Uncharted: the lost legacy":

Hoe kunnen we meer meisjes warm maken voor een job in de gamingsector? Verbruggen vindt dat we moeten inzetten op opleiding. Hogeschool Howest in Kortrijk biedt opleidingen aan voor jongens en meisjes die games willen ontwikkelen.  Verbruggen: "Daarom organiseren wij samen met Howest geregeld infodagen en evenementen speciaal gericht op meisjes."

"Maar het is niet evident. Het is gewoon een feit dat meisjes minder interesse hebben in het ontwikkelen van een videogame, maar dat hoeft geen schande te zijn", zegt Verbruggen. Dit zien we ook aan de cijfers: 81 procent van de studenten die nu aan de Howest studeren, zijn mannen. 

"De sector groeit, maar het kan beter"

Ondertussen groeit de sector in ons land. Niet alleen groeide de omzet van 41 miljoen euro in 2012 naar 93 miljoen euro in 2018, de sector trekt ook meer en meer mensen aan. In 2014 werkten 400 mensen in de Belgische gamingsector, vorig jaar waren dat er 1.100.

"Die groei is voor een groot stuk te danken aan één grote studio, Larian Studios. Zij brachten met Divinity: Original Sin een immens populaire game op de markt. We zien wel dat andere studio's de laatste tijd in de slipstream van Larian mee groeien", zegt Verbruggen. "En dat is goed voor de hele sector."

Bekijk hieronder de reportage van "Het Journaal":

Video player inladen...