Video player inladen...

Ontspannend, avontuurlijk of stresserend? Zo ervaart u reizen met de elektrische auto

Steeds meer mensen schakelen over op een elektrische auto. Daarmee naar familie of het werk rijden is één ding, maar kan je er ook vlot mee tot op je vakantiebestemming geraken? Om dat te weten, lanceerden we vanmorgen een oproep naar de elektrische chauffeurs onder u. We kregen meer dan 100 reacties, en over het algemeen zijn die opvallend positief.

Uit de reacties die we binnenkregen, blijkt dat met de elektrische auto op reis gaan voor veel mensen beter meevalt dan eerst gevreesd. Al hangt natuurlijk ook veel af van hoeveel kilometer de batterij van de wagen aankan, hoe ver je precies moet rijden en naar welke bestemming je reist. Eén ding staat vast: een elektrische autovakantie vraagt meer voorbereiding.

"Wij zijn dit jaar naar het zuiden van Frankrijk gereden, vorig jaar naar Oostenrijk. Het rondrijden op je bestemming is heel tof, maar de heen- en terugrit kan toch wel een belevenis zijn," vertelt Maarten Weyn in "De Wereld Vandaag" op Radio 1. 

Onze batterij was oververhit en kon daardoor niet meer snel opladen. We hebben 10 uur staan opladen

"Je moet op voorhand goed plannen waar je kan opladen en daar zijn gelukkig heel wat websites en routeplanners voor. Toch blijft het altijd een verrassing als je aankomt op de plek zelf. Tijdens onze vakantie in Zuid-Frankrijk was toevallig de helft van de laadpalen langs de snelweg defect."

"De terugrit van 880 kilometer hebben we in één keer proberen te doen. We hebben 10 uur gereden, maar ook 10 uur moeten laden, omdat de batterij na twee keer laden oververhit was. Om zichzelf te beschermen, gaat de batterij dan trager opladen. En dan sta je toch wel anderhalf uur te wachten. Maar we wisten op voorhand dat dit kon gebeuren."

Beluister het volledige verhaal van Maarten hieronder:

"Batterij dwingt je om op tijd te pauzeren"

Ook Max Vandenbussche is deze zomer voor het eerst met zijn elektrische auto op reis vertrokken naar Frankrijk. "Je moet inderdaad goed voorbereiden waar er laadpalen zijn en hoe die werken. Chargemap is daar een goede app voor die ook heel wat tips van andere gebruikers bevat."

"In mijn ogen is het ook een voordeel dat je elk anderhalf uur de wagen moet opladen. De auto dwingt je eigenlijk om op tijd te pauzeren en op die manier ben je alerter. Dat lijkt mij zelfs veiliger."

Ook bij Max had de batterij last van oververhitting, waardoor de heenrit enkele uren vertraging opliep. "Op de terugrit hebben we er dan voor gekozen om 's nachts te rijden, omdat de temperatuur toen buiten lager was. Daardoor hebben we eigenlijk geen enkel probleem meer ondervonden. Volgend jaar gaan we zeker en vast opnieuw met de elektrische auto op reis.". (De auto van Max is toevallig van hetzelfde type als die van Maarten. Het probleem van oververhitting stelt zich niet bij alle elektrische wagens, red.)

Bekijk de volledige getuigenis van Max hieronder:

Video player inladen...

"Te veel laadpaalstress"

"Ik ben dit jaar met de elektrische wagen vanuit Sint-Niklaas naar het zuiden van België gereden. Dat is niet zo heel ver, maar toch ver genoeg", vertelt Michel Peeters in "De Wereld Vandaag". "De elektrische wagen op zich is perfect, maar ik heb wel al veel problemen ondervonden met de laadpalen in België."

"Er zijn te veel verschillende systemen waar je telkens verschillende abonnementen voor nodig hebt. De overheid moet dat dringend oplossen. Ik zou bang zijn om een verre reis aan te vatten. Zelfs voor een rit van Sint-Niklaas naar Aalst krijg ik laadpaalstress." 

Beluister hieronder de volledige getuigenis van Michel Peeters:

Bekijk hieronder de reportage uit Het Journaal:

Video player inladen...