Nieuwe tool toont de data die Facebook van andere bedrijven over jou krijgt op basis van je surfgedrag

Facebook lanceert vandaag een nieuwe update in hun Facebook-app: de 'off-Facebook Activity', je activiteit buiten Facebook. De nieuwe functie geeft gebruikers meer inzicht in hoe en welke data bedrijven online verzamelen en delen met Facebook. De uitrol van de update gebeurt eerst in Ierland, Spanje en Zuid-Korea. Later ook bij ons. 

"Stel dat je online sneakers koopt en op de website waar je dat deed, heb je ingelogd met je Facebookprofiel, dan stuurt die website die info door naar Facebook. Dat is een manier hoe Facebook te weten komt dat je schoenen kocht", vertelt Stephanie Max, productmanager bij Facebook. "Daarnaast verzamelen we uiteraard ook nog altijd informatie over gebruikers via de Facebook-pixel". De Facebook-pixel is een stukje code die beheerders van websites vertelt wie op hun site terechtkomt, waar ze vandaan komen en opnieuw naartoe surfen. Informatie die ook wordt gedeeld met Facebook.

Wat je als gebruiker allemaal doet binnen Facebook wordt 'on-Facebook Activity' genoemd. Alles wat buiten Facebook op het internet gebeurt, wordt door het bedrijf 'off-Facebook Activity' genoemd. Of in het Nederlands: je activiteit buiten Facebook. Het is daar dat Facebook meer inzicht in wil geven met de nieuwe update. "Ondanks de ruime aandacht voor privacy en ons advertentiemodel, weten veel gebruikers niet hoe we te werk gaan. Vorig jaar kondigde Mark Zuckerberg op onze jaarlijkse F8-conferentie aan dat we transparanter zouden worden in hoe we data verzamelen. Deze tool moet gebruikers meer inzicht en controle geven", zegt Max.

Hoe 'de magie' werkt

Binnenkort krijgen Facebookgebruikers de mogelijkheid om in hun instellingen op de 'off-Facebook Activity" - optie te klikken. Je krijgt dan te zien welke bedrijven data over jou verzamelen. En je kan er ook zien hoe ze dat doen, door bijvoorbeeld bij te houden hoelang je naar een bepaald stukje op hun website keek, door iets te kopen of te doneren, of de locatie van waar je inlogde.

Screenshot van de nieuwe functie (foto: Facebook)

Al die verzamelde informatie wordt aan Facebook aangeboden om op hun beurt aan te bieden aan adverteerders. Dat is hoe Facebook werkt. Wie vaak sneakers koopt, krijgt vaker advertenties voor sneakers te zien. Of schoenen. Of kledij. Dat is geen magie. Dat is omdat ons online gedrag wordt gevolgd. 

In je instellingen krijg je de keuze om alles te laten zoals het is of om je geschiedenis te wissen. Helemaal alles verwijderen, gaat niet. Je kan wel kiezen om die info te 'disconnecteren' van je profiel.

Onderstaand fragment uit het VRT-programma 'Facebook en Ik' legt uit hoe het bedrijf data over jou verzamelt. 

Video player inladen...

"Als je je 'off-Facebook activiteit' wist, zal Facebook je data verwijderen uit de gegevens die apps en websites ervoor kiezen om ons te sturen. We weten niet welke websites je hebt bezocht of wat je daar hebt gedaan en we zullen de gegevens die je 'loskoppelt' niet gebruiken om je advertenties op Facebook, Instagram of Messenger te laten zien. We verwachten dat dit enige invloed kan hebben op onze advertentie-inkomsten, maar we geloven dat het belangrijker is om mensen controle te geven over hun gegevens." Disconnecteren of loskoppelen betekent dus voor alle duidelijkheid niet dat Facebook je data niet opslaat of niet verzamelt, de info wordt gewoonweg niet gebruikt om je specifieke advertentie te laten zien.

"We hopen dat deze tool het gesprek over meer transparantie in onze sector op gang brengt", vertelt Stephanie Max nog. De eerste update wordt uitgerold in Spanje, Ierland en Zuid-Korea, omwille van de verschillende taalgebieden. Wanneer andere landen - en dus ook België - volgen, is nog niet duidelijk. 

Meer technologienieuws? Surf naar VRT OPENSRC, een publicatie op 'Medium'.