Video player inladen...

Parkings aan stations steeds vaker betalend: burgemeesters ontevreden, NMBS ziet geen andere oplossing

Aan ruim 400 treinstations is er een parking, bij 53 stations daarvan moet je intussen betalen om je auto kwijt te geraken. Dit jaar werden of worden 6 parkings betalend. Een noodgreep, zegt NMBS. Maar de lokale burgemeesters zijn het daar niet mee eens.

Gratis parkeren, het is sinds dit jaar verleden tijd aan de stations van Aarschot (Vlaams-Brabant), Silly (Henegouwen), Edingen (Henegouwen) en Jette (Brussels Hoofdstedelijk Gewest). Vanaf 2 september komen daar ook Tienen en Landen in Vlaams-Brabant bij, en de NMBS praat ook nog met Sint-Truiden en Diest.  Voor een jaarabonnement betaal je als reiziger gemiddeld 360 euro, een dagticket kost je zo'n 1,80 euro. Het spoorbedrijf geeft reizigers die betalen voor een parkeerplaats de garantie dat ze hun auto kwijt kunnen op de parking. 

Te veel auto's, te weinig plaatsen

Volgens de openbaar vervoersmaatschappij werd de parkeerdruk aan de stationsparkings te groot. Veel pendelaars raakten er hun auto niet meer kwijt en weken noodgedwongen uit naar straten in de buurt van het station. "Een groot deel van de mensen die gebruik maken van de stationsparking zijn mensen die zeer dicht bij het station wonen. Hen willen we, door de parking betalend te maken, aanmoedigen om op een andere manier naar het station te komen", zegt Dimitri Temmerman van de NMBS. Maar volgens de spoorwegen worden de parkings ook vaak gebruikt door mensen die de trein niet nemen, bijvoorbeeld mensen die in de buurt van het station werken.

Elke dag stappen 3600 mensen in Landen op de trein, terwijl er maar 600 parkeerplaatsen zijn. Zorg gewoon voor meer plaats.

Gino Debroux, burgemeester van Landen

De burgemeesters zijn niet opgezet met de maatregel van de NMBS. Gino Debroux (sp.a) is schepen in Landen en vindt het niet kunnen dat de parking betalend is geworden. "Wij hebben als stad mee geïnvesteerd in het opknappen van de stationsomgeving. Nu maakt NMBS de parking betalend. Eigenlijk betalen de inwoners twee keer: één keer via de stadsbelasting voor de opknapbeurt van de stationsbuurt, en nu dus voor de parking." De burgemeester erkent dat de parkeerdruk enorm is, en voor overlast zorgt. Maar hij ziet een andere oplossing: "De NMBS moet zorgen voor meer parkeerplaatsen. Elke dag stappen 3600 mensen in Landen op de trein, en er zijn maar 600 parkeerplaatsen. De parking betalend maken gaat dit niet oplossen." 

Meer betalende parkings? Meer klachten!

De Ombudsvrouw voor de Treinreizigers, Cynthia Van der Linden, merkt dat er meer klachten komen over de stationsparkings. "Sinds 2018 staat het onderwerp stationsparkings in de top-5 van klachten over de NMBS", legt de ombudsvrouw uit. Reizigers klagen bijvoorbeeld over het feit dat ze plots voor hun plekje moeten betalen. Maar evengoed over het gebrek aan service. "De verwachtingen liggen hoger, als er betaald moet worden voor een parking", zegt Van der Linden. 

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...