foto Peter Hilz (C)

Autosector waarschuwt voor mogelijke verhoging van belasting op wagens, N-VA: "Zal budgetneutraal zijn"

De N-VA ontkent dat er een eenzijdige belastingverhoging voor autogebruikers aankomt door de invoering van nieuwe tests voor de uitstoot en het gebruik van wagens. "De hele operatie moet budgetneutraal worden", en wordt dus elders gecompenseerd, zegt de partijwoordvoerder. Eerder had de autosectorfederatie Febiac afgeleid dat de belasting op inverkeersstelling fors kan stijgen door een voorstel van de N-VA. 

De N-VA wil het Vlaamse wagenpark vergroenen door "vanaf 2020 de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) voor voertuigen" in te voeren. "Meer vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijkere wagens goedkoper", klinkt het. Het voorstel  zorgt al de hele dag voor ophef. 

Fragment uit de startnota van de N-VA, waarin het voorstel staat.

Uit een simulatie van de autosectorfederatie Febiac bleek namelijk dat de nieuwe tests (het WLTP-systeem) grote gevolgen kunnen hebben voor de belastingen op auto's. Volgens Febiac zou de jaarlijkse rijtaks omhooggaan, net als de BIV, de belasting op inverkeerstelling. Die moet u eenmalig betalen als u een nieuwe auto begint te gebruiken. 

"Vandaag is de autofiscaliteit nog gebaseerd op het NEDC, de oude manier om het gebruik en de uitstoot van auto's te testen", legt woordvoerder Joost Kaesemans van Febiac uit in "Terzake". De nieuwe tests, de WLTP, moeten meer rekening houden met de werkelijke rijomstandigheden. "Een goede zaak", gelooft Febiac, "maar dan gaan de belastingen omhoog." 

Simulatie Febiac voor belasting op inverkeersstelling.

Febiac maakte een simulatie voor veelgebruikte modellen. Voor een kleine stadswagen met een benzinemotor zou de BIV van 114 naar 231 euro stijgen. "Voor grotere auto's spring je van 500 tot 700 naar 1200 tot 1400 euro. Voor nog grotere gezinswagens met een dieselmotor kan dat zelfs van bijna 2000 euro inschrijvingstaks, naar 4000 euro gaan", zegt Kaesemans. "Maar we hebben er alle vertrouwen in dat andere factoren in de fiscale berekeningen worden aangepast, zodat dit budgetneutraal blijft", klinkt het ook. 

We hebben er alle vertrouwen in dat andere factoren in de fiscale berekeningen worden aangepast, zodat dit budgetneutraal blijft

Joost Kaesemans, Febiac

Vooral Vlaams Belang trok op sociale media hard van leer tegen het voorstel van de N-VA. "Meer mensen zullen langer met hun oude en vervuilende auto blijven rijden om het betalen van dergelijke taksen zo lang mogelijk uit te stellen", geloofde de Vlaamse fractieleider van Vlaams Belang Chris Janssens.

"Operatie wordt budgetneutraal", belooft N-VA

Maar de N-VA ontkent formeel dat er een eenzijdige belastingsverhoging zit aan te komen. "De hele operatie moet budgetneutraal worden", zegt de partijwoordvoerder. "De berekening van Febiac koppelt eenvoudigweg de nieuwe normen aan de huidige tarieven. Dat houdt geen steek." Volgens N-VA-voorzitter Bart De Wever gaat het dan ook om "paniekzaaierij", zegt hij aan VTM Nieuws. 

De berekening van Febiac koppelt eenvoudigweg de nieuwe normen aan de huidige tarieven. Dat houdt geen steek

N-VA

Wel is het volgens de N-VA zo dat automerken die in het verleden hebben valsgespeeld met de uitstootcijfers zwaarder zullen worden belast, omdat WLTP zorgt voor een realistischer inschatting van de uitstoot.

Professor fiscaliteit: "Ook naar producent kijken"

Professor Fiscaal Recht Michel Maus (VUB) is toch wat wantrouwig. "Globaal gezien kan je misschien wel breakeven (of budgetneutraal, red.) draaien, maar individueel zal het zeker tot aanzienlijke verschillen aanleiding geven", zegt de professor in "Terzake". 

Lees verder onder de analyse van professor Maus in "Terzake": 

Video player inladen...

De N-VA zou de maatregel volgens Maus op twee manieren kunnen compenseren. "Als men op het gewestelijke niveau gaat vergroenen, gaat dit impact hebben op het federale niveau, waar accijnzen en btw op fossiele brandstoffen zitten", klinkt het. "Als het gewest vergroent, kunnen we compenserende maatregelen verwachten op het federale niveau."

Het probleem is dat 87 dagen na de verkiezingen nog geen onderhandelingen aan de gang zijn om een nieuwe federale regering te vormen. Het is bovendien niet zeker dat N-VA deel zal uitmaken van die regering. 

Een tweede mogelijkheid is om "de bal meer naar de producent te kaatsen", zegt de professor, met "ecologische normen". Opvallend, in aanloop van de verkiezingen vroeg VRT NWS aan alle partijen of "autoconstructeurs verplicht moeten worden om meer elektrische modellen op de markt te brengen".

De vergroening van het wagenpark moet gebeuren op basis van daadwerkelijke uitstootcijfers en niet door bepaalde technologieën te verplichten of te verbieden

N-VA in aanloop van de verkiezingen

CD&V was voorstander voor zo'n verplichting als autoconstructeurs niet zelf de stap zetten. N-VA en Open VLD willen zo'n verplichting bij de producenten niet. Open VLD wil producenten zelf laten kiezen of ze meer inzetten op "elektrische motoren, waterstof, of iets anders".

Bij de N-VA klinkt het argument meer principieel. "De vergroening van het wagenpark moet gebeuren op basis van daadwerkelijke uitstootcijfers (zoals met het WLTP-systeem, red.) en niet door bepaalde technologieën te verplichten of te verbieden", zei de N-VA toen. "Ik ben in volle verwachting welke cijfers men dan op tafel gaat leggen", zegt professor Maus. 

Bekijk hieronder de reportage uit "Het journaal."

Video player inladen...
Video player inladen...