Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.

Gewezen woordvoerster van Trump wordt commentator bij Fox News

Sarah Sanders was twee jaar lang de perschef van president Trump in het Witte Huis. Nauwelijks twee maanden na haar ontslag komt ze weer in beeld, deze keer als commentator bij nieuwszender Fox News. Worden de banden tussen de president en de conservatieve zender nog sterker? 

Het is een opmerkelijke transfer. Sarah Sanders, tot juni dit jaar de veelbesproken woordvoerster van het Witte Huis, treedt weer in de schijnwerpers. Ze zal op alle media van FOX News te zien zijn als commentator en politiek analiste. Haar debuut is voor 6 september in de ochtendshow "Fox and Friends". Een programma trouwens dat druk bekeken wordt door president Trump zelf. 

Als woordvoerster beleefde Sarah Sanders moeilijke momenten. Zo verklaarde ze dat president Trump "nooit geld had betaald" aan porno-actrice Stormy Daniels om hun relatie geheim te houden. Later gaf de voormalige advocaat van Trump toe dat er 130.000 dollar zwijggeld was betaald. Toen Sanders achteraf werd gevraagd waarom ze het tegendeel had beweerd, verklaarde ze "dat ze de toen best beschikbare informatie" openbaar had gemaakt. 

Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

Sanders kreeg er wel de reputatie mee een loopje met de waarheid te durven nemen. Het feit dat ze nu een rol krijgt als politiek commentator schiet bij tegenstanders van Trump dan ook in het verkeerde keelgat. "Een leugenaar aan het werk bij een groot tv-station. De geloofwaardigheid van Fox News is nul", luidt het onder meer op Twitter. 

Sarah Sanders werkte al voor Trump toen hij nog geen president was, ze was er al bij tijdens de campagne van 2016. Toen Trump dan president werd, was ze een tijdje adjunct-woordvoerder en trad ze geregeld op als invaller voor nummer één Sean Spicer. Ze deed het zo goed dat in de pers gespeculeerd werd over haar aanstelling als échte woordvoerster van het Witte Huis.  Niet veel later was het zover.

Sarah Huckabee-Sanders is de dochter van Mike Huckabee, tot 2007 Republikeins gouverneur van de staat Arkansas. Al jong voerde ze mee campagne voor haar vader. Ze leerde haar man Bryan overigens kennen tijdens de mislukte presidentscampagne van pa Huckabee in 2008, waar Bryan Sanders aan de slag was als media-consultant. 

"Ik hoop dat ze zich kandidaat stelt als gouverneur van Arkansas"

President Donald Trump

Sarah Sanders was misschien controversieel als woordvoerster, ze was wel een trouwe toeverlaat van de president. Uit de rapporten van speciaal aanklager Robert Mueller bleek dat Sanders bij herhaling en soms onder ede had gelogen. Haar positie werd er nog moeilijker door.

Toen ze dan in juni haar ontslag bekendmaakte, kreeg ze op haar beurt alle lof van Donald Trump. Hij noemde haar "een vriendin" en "a great and special person". De president zei te hopen dat ze zich kandidaat zou stellen voor het gouverneurschap in Arkansas, en voegde eraan toe dat ze dat fantastisch zou doen. 

Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

Met de Amerikaanse pers schoot Sanders dan weer niet zo goed op. Toen CNN-verslaggever Jim Acosta uit het Witte Huis werd gegooid tijdens een persconferentie, probeerde Sanders achteraf de schuld van de agressie in de schoenen te schuiven van de CNN-man. 

Nu gaat Sanders dus zelf aan de slag in de pers. Als commentator bij het conservatieve Fox News. De zender die door mediamagnaat Rupert Murdoch in het leven werd geroepen, bevestigt daarmee zijn reputatie als een zender die aan de kant staat van president Trump.

Sarah Sanders verklaarde begin dit jaar nog op een christelijke tv-zender te geloven "dat God wilde dat Donald Trump president werd". De mediagebruikers van Fox zullen met de nieuwe commentator dus een onvoorwaardelijke aanhanger van Trump te zien en te horen krijgen.

Niet alle gewezen medewerkers van Trump gaan overigens die weg op. Die andere voormalige woordvoerder, Sean Spicer, is straks ook te bewonderen op televisie. Maar dan wel in het programma "Dancing with the stars". Niet alle medewerkers van omroep ABC, die het dansprogramma uitzendt, waren blij met de "politieke" keuze van de programmamakers.