Radiozenders Qmusic en Joe krijgen "rockbroertje" Willy

Vlaanderen krijgt binnenkort een nieuwe rockzender op de radio. DPG Media, het bedrijf boven Qmusic en Joe, lanceert Willy. "Het was al lang een droom om hiermee te starten", zegt directeur radio bij DPG Media, An Caers.

Onder het motto "Music Matters" zal Willy zich richten op "de muziekliefhebber van 35 of ouder die zijn plek niet meer vindt in het huidige radiolandschap". Het is nog niet duidelijk wanneer de zender exact op antenne gaat, maar het zal zeker nog dit najaar gebeuren, aldus Caers.

Op de FM-band is geen plaats meer, dus wordt Willy een louter digitale zender via DAB+, de opvolger van FM, en internet. "Sinds vorig jaar zien we in studies dat er meer digitaal geluisterd wordt. We merken dat ook bij Qmusic en Joe, waar we digitaal intussen een substantieel bereik hebben. Onze eerder mannelijke doelgroep van 35-plussers is er bovendien heel ontvankelijk voor. We gaan laten zien dat het kan."

Qmusic en Joe hebben al een aantal afgeleide zenders op DAB+ en online, maar van Willy wil Caers een volwaardige zender maken. "De zender zal nog evolueren, maar het is op termijn zeker de bedoeling om er een volwaardig station van te maken zoals we met Qmusic en Joe hebben gedaan", zegt Caers. Met de Nationale Loterij heeft Willy alvast een eerste grote adverteerder aan boord gehaald.

"Zwevende luisteraars"

Dat Willy het Studio Brussel van vroeger terugbrengt, wil Caers niet gezegd hebben. Maar Willy mikt wel op luisteraars die nu switchen tussen Radio 1, StuBru en Nostalgie en dus een radiozender missen waar ze zich echt thuis voelen. "We merken dat er een groep zwevende luisteraars - vooral hogeropgeleide mannen tussen 30 en 40 jaar - zappen. Dat wijst er voor ons op dat ze hun merk niet meer vinden. Voor hen willen wij een alternatief zijn."

Wie gaat presenteren op Willy, is nog niet bekend. "We gaan voor een mix van geloofwaardige mensen die passen bij het merk, maar bijvoorbeeld ook artiesten die nog nooit radio hebben gemaakt maar het tof zouden vinden om in de studio gesprekken te voeren. En misschien zenden we wel eens een podcast uit over hoe een bepaald nummer tot stand is gekomen."

Voor de naam vond de zender inspiratie bij de in februari overleden Belgische rocklegende Willy Willy. "Een eigennaam is tof, dat hebben we gemerkt bij Joe. Een paar weken geleden hebben we in een rockcafé in Antwerpen al een 'Willy Night' gedaan met een optreden van The Sore Losers, zonder dat het publiek wist dat het over een radiozender ging. We voelden al snel dat de naam bleef plakken", aldus Caers.

Terzijde meldt DPG Media voorts dat de tv-zender Q2 in de komende maanden verschillende wedstrijden van de Red Flames, de nationale vrouwenvoetbalploeg, gaat uitzenden.