Veel kijklustigen voor nieuwe stalen boogbrug in Eigenbilzen

De nieuwe stalen boogbrug van Eigenbilzen is van het montageterrein naar haar nieuwe vaste plaats op het Albertkanaal gevaren. Dat lokte veel kijklustigen naar de rand van het kanaal. De brug werd de afgelopen maanden samengesteld op een montageterrein. De herbouw kadert in de opwaardering van het Albertkanaal, waarbij 62 bruggen tegen 2022 worden verhoogd.

De nieuwe brug wordt op dezelfde locatie gebouwd als de oude brug, die begin maart al werd afgebroken om plaats te maken voor de hogere stalen boogbrug, waarop ook extra ruimte voor fietspaden is voorzien. De staalstructuur voor de nieuwe brug werd voorbereid in een atelier, waarna de onderdelen per schip naar Eigenbilzen werden gevaren.

De brug werd nadien geassembleerd op een montageterrein langs het Albertkanaal. Gisteren werd de nieuwe brug van het montageterrein op een ponton gereden. Deze ochtend vaarde het ponton richting de nieuwe locatie, waar het ponton werd gedraaid en de brug over de tijdelijke landhoofden werd getild.

De nieuwe brug heeft een totale overspanning van 128 meter en een nuttige breedte van 15,60 meter op het smalste punt. Het kanaal onder de brug wordt verbreed tot 86 meter. Volgens de huidige planning gaat de nieuwe brug eind november 2019 open voor het verkeer.

Het verhogen van de brug in Eigenbilzen tot 9,10 meter en het plaatselijk verbreden van het Albertkanaal kadert binnen de opwaardering van het Albertkanaal. Dat project omvat het wegwerken van capaciteitsbeperkende knelpunten op het Albertkanaal. Jaarlijks wordt immers zo'n 40 miljoen ton aan goederen via de binnenvaart vervoerd over het Albertkanaal, wat overeenkomt met zo'n 2 miljoen vrachtwagens per jaar of 8.000 per dag.