Verwendung weltweit

Meer dieselrijders krijgen motor niet aan de praat omdat AdBlue niet is bijgevuld

Pechverhelpingsdienst VAB kreeg dit jaar 12 procent meer oproepen dan vorig jaar van automobilisten die niet meer konden starten omdat er te weinig AdBlue-additief in hun tank zat. VAB waarschuwt dieselrijders om tijdig hun AdBlue bij te vullen. 

Moderne dieselwagens worden steeds milieuvriendelijker dankzij nieuwe technologieën. Eén daarvan is AdBlue. Het is een additief dat gebruikt wordt om de NOx-uitstoot (stikstofoxide) te beperken. De vloeistof wordt geïnjecteerd in het uitlaatsysteem. AdBlue wordt sinds ongeveer 2010 gebruikt bij een aantal Euro-6-dieselmotoren. De vloeistof zit in die moderne dieselwagens in een aparte tank, en die heeft - afhankelijk van het model - een inhoud van 9 tot 25 liter. In ons land rijden er volgens Joni Junes van VAB tussen de 300.000 en de 400.000 wagens rond die met dit systeem zijn uitgerust.

Als het niveau van de AdBluetank te laag komt te staan, kan de motor niet meer starten.

Normaal gezien wordt het niveau van het AdBlue-reservoir nagekeken bij de onderhoudsbeurten bij de dealer. Maar aangezien de onderhoudsintervallen bij moderne wagens steeds langer worden, kan het gebeuren dat het AdBlue-reservoir leeg geraakt voor de volgende onderhoudsbeurt. Het komt daardoor steeds vaker voor dat automobilisten niet enkel diesel maar ook AdBlue moeten tanken. Gemiddeld genomen kan je met 1 liter AdBlue zo’n 1000km afleggen.

Het AdBlue-verklikkerlichtje gaat branden als de auto nog zo’n 2.400km kan rijden. Veel automobilisten wachten echter te lang om de AdBlue bij te vullen en daardoor raakt het reservoir in sommige gevallen helemaal leeg, en kan de auto niet opnieuw starten nadat het contact werd afgeschakeld. Daarom is het verstandig het reservoir zo snel mogelijk bij te vullen nadat het lichtje is gaan branden, om problemen te vermijden.

Als het dringend is, kan je AdBlue zelf bijvullen. Bij de meeste tankstations kan je dit kopen in bidons van 1,8 of 5 liter (kost ongeveer 5 euro per liter). Als je tank (bijna) leeg is moet je echter meestal meer dan 5 liter bijvullen om de wagen terug gestart te krijgen en bij sommige modellen moet de boordcomputer van de auto gereset worden om het gele verklikkerlichtje te laten verdwijnen. Bovendien zit de AdBlue-vuldop niet bij alle modellen naast de dieseltankdop (dit wordt wel steeds vaker de norm), maar zit hij soms weggewerkt onder de koffervloer of in de motorkap. De kwaliteit van de AdBlue is ook belangrijk: deze moet voldoen aan de ISO-norm 2224-1. AdBlue is bovendien een irriterende en licht bijtende vloeistof en kan schade toebrengen aan de huid, ogen of ademhalingsorganen. Daarom raadt VAB aan om de AdBlue te laten bijvullen door een bekwame technicus.