Nieuwe verkeerslichten op kruispunt in Deinze na week weer afgeschaft

De nieuwe conflictvrije verkeerslichten op het drukke kruispunt van de Gaversesteenweg en de Volhardingslaan in Deinze zijn na een week al afgeschaft. De conflictvrije lichten zouden het kruispunt veiliger moeten maken, maar de files bleken te groot. “De lichten waren duidelijk geen oplossing. Eigenlijk moet het hele kruispunt vernieuwd worden”, klinkt het bij de stad.

Maandag 19 augustus werden er conflictvrije verkeerslichten geïnstalleerd op het kruispunt van de Gaversesteenweg en de Volhardingslaan in Deinze. Nu, een week later, is de verkeerssituatie er weer als voorheen. De conflictvrije verkeerslichten die het kruispunt veiliger moest maken, zorgden voor te lange wachttijden bij de voetgangers, fietsers en auto’s.

Te lange files

“Het kruispunt was een georganiseerde chaos door die nieuwe regeling”, vertelt schepen van mobiliteit Bart Van Thuyne. “Er was een enorme fileopbouw voor wagens die van de E17 kwamen. Maar ook de fietsers en voetgangers moesten heel lang wachten op groen. Hierdoor zagen we dat iedereen de rode lichten begon te negeren. Daardoor was de verkeerssituatie er niet meer veilig. We gaan nu op zoek naar een betere en duurzamere oplossing voor dat kruispunt.”

Korte testperiode

De nieuwe verkeerssituatie werd maar een week uitgetest, maar het is beter om nu te stoppen dan volgende maand, vindt schepen Bart Van Thuyne: “Nu is het nog rustig op de weg, de vakantie is nog bezig. Als we zouden doorgaan met het experiment in september dan hebben we ook meer fietsers en auto’s. Daarom schakelden we beter nu weer terug.”

Verkeerde simulatie

“Wij hadden samen met het Agentschap Wegen en Verkeer simulaties gemaakt rond de conflictvrije verkeerslichten. We wisten dus op voorhand dat de wachttijden voor de automobilisten zouden oplopen. Maar we wisten niet dat het voor de fietsers en voetgangers ook frustraties zou opwekken. We kregen veel reacties van fietsers die het niet fijn vonden om minutenlang te moeten wachten. De rode lichten werden bijgevolg vaak genegeerd, en dan wordt het nog onveiliger.”

Nieuw kruispunt

“We vinden al lang dat er iets aan het kruispunt moet gebeuren, maar de conflictvrije lichten bieden duidelijk geen soelaas. Wat we moeten doen is het kruispunt aanpassen. We moeten ruimte creëren zodat alles overzichtelijker wordt. Maar daarvoor moet de stad enkele woningen aankopen die aan de kant van de weg staan zodat we die kunnen slopen. Zolang het nieuwe kruispunt er nog niet is, zullen we dus beroep moeten doen op de hoffelijkheid van de bestuurders.”