Onderzoek naar gesjoemel met tachografen, daders knoeien zo  met rij- en rusttijden van vrachtwagen-chauffeurs 

Het gerecht voert een groot onderzoek naar de hacking van de software die gebruikt wordt in tachografen. Een tachograaf houdt de rij- en rusttijden bij van vrachtwagenchauffeurs. Door de hacking worden die tijden niet meer geregistreerd. Het parket vermoedt dat de sjoemelsoftware over heel Europa verkocht wordt en dat er intussen duizenden vrachtwagens met zo'n gemanipuleerde tachograaf rondrijden.

Door de gemanipuleerde software wordt de registratie van de tachograaf volledig uitgeschakeld. Het gevolg? De rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs worden niet meer geregistreerd. 

De software is zo gesofisticeerd dat ze bijna geen sporen nalaat. "Het is voor politiediensten vrijwel onmogelijk geworden om die fraude nog bij een reguliere controle te detecteren", zegt het federaal parket. 

Het gerecht vermoedt dat de gemanipuleerde software over heel Europa verkocht wordt en dat er intussen duizenden vrachtwagens met zo'n gemanipuleerde tachograaf rondrijden. Bij verschillende transporteurs in België en Nederland zijn er al zulke gemanipuleerde tachografen in beslag genomen en ontmanteld. Twee verdachten werden begin juni aangehouden in dit dossier. Een van hen zit nog in de cel. Hij werd op heterdaad betrapt bij de installatie van de gemanipuleerde software in verschillende tachografen.