Video player inladen...

Kandidaat-voorzitter Björn Rzoska (Groen) spreekt klare taal: "Salariswagen moet weg, maar fiscaal voordeel blijft"

Hij heeft er enkele interviews voor nodig gehad, maar vanavond schonk kandidaat-voorzitter Björn Rzoska dan toch klare wijn in "Terzake": hij wil de salariswagens inderdaad weg, maar de betrokken belastingbetalers moeten voor hem wel hun fiscale voordeel behouden, zij het dan op hun loon. In eerdere interviews vandaag was Rzoska er niet in geslaagd om duidelijke antwoorden te geven, waardoor hij de fout van zijn partijgenoot Kristof Calvo dreigde te herhalen.

96 dagen na de verkiezingen wordt het eindelijk duidelijk hoe Groen de hervorming van het fiscaal voordeel voor mensen met een salariswagen precies ziet. Verschillende keren in aanloop naar de verkiezingen konden partijvoorzitster Meyrem Almaci en federaal fractieleider Kristof Calvo moeilijk uitleggen hoe ze het belastingsvoordeel willen hervormen dat salariswagens bieden. 

Vanmorgen maakte Vlaams fractieleider Björn Rzoska duidelijk dat hij kandidaat is om voorzitter te worden van de partij, maar ook hij blijft voorlopig het antwoord schuldig: "We gaan aan dat dossier moeten werken", klonk het. Rzoska wil de mensen "geen geld afnemen". "Bij deze denk ik dat er een grote opdracht ligt bij de partij om duidelijkheid te scheppen in dat dossier", zegt hij. "Het is aan de leden om te beslissen of ik een mandaat krijg, en dan zal het een van de dossiers zijn die we de komende maanden gaan uitklaren." 

In onderstaand interview met Bart Verhulst slaagt Rzoska er niet in een duidelijke boodschap te geven.

Lees verder onder het videofragment. 

Video player inladen...

In "De wereld vandaag", op Radio 1, was Rzoska iets duidelijker. "Eén: moeten die salariswagens weg? Ja. Twee: moeten de mensen die in dat systeem zijn gestapt daarvoor de prijs betalen? Neen." Wie dan wel moet betalen, kan hij nog niet zeggen. "Ik ben pragmaticus en ga vandaag niet zomaar een antwoord uit mijn hoed toveren."

Björn Rzoska wil naar eigen zeggen lessen trekken uit het verleden. "Ik geef toe dat ons plan te radicaal was. We moeten daar bijsturen." 

Beluister hieronder het gesprek met Björn Rzoska in "De Wereld vandaag":

Derde keer, goede keer vanavond in "Terzake". "Het systeem van de salariswagens moet inderdaad weg, maar de vraag is hoe je dat gaat doen." Rzoska heeft het antwoord gevonden. "Dat ga je niet doen door mensen te bestraffen en mensen dingen af te nemen. In se komt het erop neer dat je mensen het fiscaal voordeel laat, want dat heeft te maken met loon en loonmaatregelen, en dat je ze niet opsluit in een subsidie richting auto, benzine en diesel."

De betrokkenen gaan dus niets verliezen, aldus Rzoska. "Het fiscale voordeel zit eigenlijk op uw wedde, en dat wil ik absoluut niet afnemen."

Bekijk hieronder het gesprek met Björn Rzoska in "Terzake" en lees verder onder het videofragment:

Video player inladen...

Ook bij de partij zelf kwam er na de verkiezingen kritiek op de communicatie over salariswagens. Halfweg juni maakte De Standaard een nota publiek van Antwerps partijkopstuk Wouter Van Besien: "De keuze om op het einde van de campagne de volledige compensatie van de fiscale voordelen van de salariswagens niet concreet te maken, en constant de vragen daarover te ontwijken, ondermijnde onze geloofwaardigheid als ­beleidsmakers", klonk het toen. 

"We moeten durven zeggen dat we zeer vergaande en ambitieuze voorstellen hebben. We gaan ver, maar we zijn er niet in geslaagd om die duidelijk te maken aan de mensen", zei ook ondervoorzitter Jeremie Vaneeckhout (Groen) vorige week over het onderwerp. 

Federaal fractieleider Kristof Calvo (Groen) kreeg in aanloop van de verkiezingen meermaals een vraag over salariswagens voorgeschoteld. Dat was onder meer het geval in deze "De afspraak op vrijdag" van 15 maart: 

Video player inladen...

Meest gelezen