Kritiek van "native americans" op reclamefilmpje voor “Sauvage” van Christian Dior

De nieuwe reclamespot voor het mannenparfum "Sauvage" met Johnny Depp zou een racistische ondertoon hebben en indiaanse symbolen misbruiken.

Van het parfum “Sauvage” van Christian Dior wordt vandaag een nieuwe versie  gelanceerd. In het reclamefilmpje speelt acteur Johnny Depp  elektrische gitaar in de woeste natuur en stapelt hij stenen in een rivier. Er komt een indiaanse danser in voor, een tentzeil met indiaanse symbolen en vanop afstand slaat een jonge indiaanse vrouw alles gade. “We are the land – The new Sauvage” is de slogan.  

Lees verder onder de tweet en de reclamespot:

Video player inladen...

Organisaties die opkomen voor de rechten van de "native americans" of indianen beoordelen de reclamespot als een geval van “culturele appropriatie” of culturele toe-eigening en noemen het filmpje beledigend en racistisch. Ook de link met de naam “Sauvage” ("wild" in het Frans) valt niet in goede aarde. “Onwetend en racistisch,” reageert Dallas Goldtooth van de Lower Sioux Indian Community in Minnesota aan het persagentschap AP.

Samenwerking met "native" adviesbureau

Dior ging nochtans in zee met het adviesbureau “Americans for Indian Opportunity”.  Dat er controverse zou ontstaan had het bureau naar eigen zeggen verwacht, maar het was wel de bedoeling om "native americans" te betrekken bij de reclamefilm, om hun symbolen respectvol in beeld te brengen en om het publiek voor te lichten over de inheemse waarden en filosofie, volgens het adviesbureau. Zes jaar geleden werd acteur Johnny Depp door dezelfde organisatie tot erelid gemaakt van het Comanchevolk.

“Maar zelfs een goed bedoelde samenwerking kan neerkomen op uitbuiting en racisme,” is de commentaar van Crystal Echohawk van de organisatie IllumiNative, die de beeldvorming van "native americans" in de gaten houdt. 

De danser in Lakota-kleuren is Canku OneStar, zelf lid van de Rosebud Sioux, maar zijn naam wordt niet vermeld. Actrice Tanaya Beatty evenmin; zij is een half-indiaanse Canadese. Wat Johnny Depp op zijn gitaar speelt is "Rumble", een nummer uit 1958 van Link Wray, een Shawnee, maar ook dat wordt onvermeld gelaten, klagen critici.

Anderen zien geen graten in het filmpje en werpen tegen dat Johnny Depp zélf indiaanse voorouders had. Dior zelf geeft geen commentaar. Het filmpje is wel weggehaald van Twitter en Instagram.

Johnny Depp figueerde in 2015 ook al in een een “Sauvage”-reclame; toen haalde hij zijn gitaar boven zonder verwijzingen naar de symboliek van de native americans. 

Grote merken en producenten die leentjebuur spelen bij andere culturen: dat gebeurt al eeuwen, maar de gevoeligheid is nu veel groter dan vroeger. Onlangs kreeg het Amerikaanse modehuis Carolina Herrera de wind van voren, omdat het Mexicaanse borduurmotieven had gebruikt, en ook Dolce & Gabbana en Prada zijn al beschuldigd van culturele toe-eigening.

"Sauvage" gaat terug op "Eau sauvage", het eerste parfum voor mannen dat Dior lanceerde in 1966. Het is een van de best verkopende mannenluchtjes. Voor een eerdere reclamespot gebruikte Dior een fragment uit de film "La piscine" met Alain Delon.

Video player inladen...