De Nederlandse reisorganisatie Travelbird is failliet en toch krijg ik nog aanbiedingen?

De Nederlandse reisorganisatie Travelbird is sinds het najaar van 2018 failliet. Boeken toe en gedaan met zaken doen. Maar hoe kan het dan dat klanten nog altijd mails krijgen van Travelbird met daarin de mooiste reisaanbiedingen? En wat met de gedupeerde klanten?

Klantenbestand zit bij de overnemer

De Nederlandse reisorganisator Travelbird zat al een hele tijd in slechte papieren. In het najaar van 2018 viel het verdict: de reisorganisatie was failliet en moest al haar activiteiten met onmiddellijke ingang stopzetten.

De één z'n dood is de ander z'n brood. Een paar dagen na het faillissement is Travelbird eigendom geworden van de Secret Escapes Group. Dat is een Britse holding die reiswebsites en reisorganisaties uit verschillende landen in haar portefeuille heeft. Maar omdat de naam Travelbird al enige bekendheid had, besliste de overnemer om de naam wel te behouden. Secret Escapes heeft daarbij ook het IT-platform, logo en klantenbestand gekocht.

Hierdoor krijgen die klanten opnieuw mails met aanbiedingen van het nieuwe Travelbird. Dat is logisch maar tegelijkertijd ook verwarrend en ironisch. Want veel mensen willen geen nieuwe reis boeken. Wel wachten ze nog altijd op een schadevergoeding omdat hun reis in het water viel door dat faillissement.

Wil je de aanbiedingen niet meer ontvangen? Schrijf je dan onderaan in de mail uit. 

Aangifte nog steeds mogelijk

 

Had je een reis geboekt bij Travelbird voor het faillissement en moest die nog uitgevoerd worden? Dan kan je een schadeclaim indienen bij SGR, de Nederlandse Stichting Garantiefonds Reizen. Alleen verloopt de communicatie tussen SGR en de consument niet altijd vlot. Het gaat over duizenden dossiers en die zijn nog altijd niet allemaal verwerkt. 

Het Radio 2-programma "De inspecteur" nam contact op met SGR om te vragen hoe de afwikkeling van de dossiers momenteel verloopt. Contact met SGR kan enkel en alleen via mail. Hun reactie:

"SGR is nagenoeg klaar met het afhandelen van circa 35.000 schadedossiers inzake TravelBird. Het was een gigantische uitdaging om dit binnen negen maanden voor elkaar te krijgen. Er liggen nog een paar honderd dossiers bij onze externe claimhandlers. Die informeren ons op weekbasis van de voortgang. (…) Voor zover wij hebben begrepen van onze claimhandlers is er met iedere gedupeerde die een claim heeft ingediend contact geweest. Alle claims zullen netjes afgewikkeld worden".

Het ECC blijft aanraden om toch een schadeclaim in te dienen bij SGR: "Ben je ervan overtuigd dat je nog recht hebt op terugbetaling, blijf bij hen aankloppen. Hun klantendienst behandelt nog steeds dossiers." Belangrijk hierbij is:

  • Gebruik duidelijk het referentienummer van het dossier.
  • Communiceer steeds met hetzelfde mailadres, anders wordt er telkens een nieuwe klacht gecreëerd.

Cadeaubon

Heb je een cadeaubon van Travelbird? Je kan nog steeds een schadeclaim indienen bij de aangestelde curator 'crediteurlijst.nl'. Het Europees Centrum voor de Consument legt eenvoudig uit hoe je dat doet. 

Gedupeerde klanten moeten wel rekening houden met lange wachttijden. De curator moet nagaan wie alle schuldeisers zijn en wat er precies nog overblijft van saldo na alle schulden.

"De curator geeft aan dat de schuldenlast enorm hoog is", zegt Leen Desmedt van het ECC, "Bevoorrechte schuldeisers zoals banken en werknemers krijgen voorrang. Daarna pas komen de gewone schuldeisers. Volgens de curator zal er nog iets overblijven maar slechts een klein percentage van wat de consument ooit als waardebon kreeg."