Video player inladen...

Kinepolis doet overname in de VS: hoe komt het dat bioscoopketen goed boert in deze Netflix-tijden?

Kinepolis neemt in de Verenigde Staten een bedrijf met 10 bioscoopcomplexen over, een zoveelste uitbreiding voor de Belgische bioscoopketen. Hoe komt het dat Kinepolis het zo goed doet, terwijl we toch in een tijdperk leven van streamingdiensten zoals Netflix? Het antwoord moeten we elders gaan zoeken, zo blijkt.

Kinepolis Group is een allesbehalve kleine speler. De Belgische bioscoop­groep telt nu 53 bioscopen in België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Zwitserland en Polen. In 2017 deed de groep nog een overname in Canada, waardoor er nog eens 44 bioscoopcomplexen bij kwamen. Alles samen zijn dat 884 schermen die vorig jaar 35,6 miljoen bezoekers wisten te verleiden.

Netflix concentreert zich op films voor een kleiner en volwassen publiek

Ward Verrijcken

Nochtans is er sinds enkele jaren een nieuwe speler op de markt: streamingdienst Netflix heeft zich ook op de markt van de filmproducties geworpen. Volgens filmkenner Ward Verrijcken moet je de invloed van spelers als Netflix niet overschatten. "Zij concentreren zich op films voor een kleiner en volwassen publiek, en dat kan gevolgen hebben voor de zogenoemde arthousecinema's", zegt hij.

"Grote bioscoopketens als Kinepolis moeten het vooral hebben van grote superproducties, producties voor kinderen of grote actiefilms", aldus Verrijcken. De vele speciale effecten in die films komen beter tot hun recht in een goed uitgeruste bioscoopzaal. "Dat soort films lijkt alsmaar belangrijker te worden. Denk maar aan "Avengers: endgame", de film met de grootste opbrengst ooit."

2019 heeft al meer dergelijke blockbusters voortgebracht. Denk maar aan "The Lion King", "Aladdin" of "Captain Marvel". "The Lion King" lokte in ons land in zowat 1 maand tijd 1.240.500 mensen, goed voor een omzet van 11.332.000 euro. Daarmee is de film nu al de op één na meest succesvolle film in België, na "Titanic". 

Het succes van grote bioscoopketens hangt af van het aanbod aan superproducties

Ward Verrijcken

"Het succes van grote biscoopketens hangt af van het aanbod aan dergelijke superproducties", denkt Ward Verrijcken. "De laatste jaren valt dat erg goed mee, maar er zijn in het verleden wel jaren met een poverder aanbod geweest. En dat had gevolgen voor de cijfers van Kinepolis."

"Bioscoopbezoek bij ons hangt ook af van het aanbod aan lokale films", zegt Eddy Duquenne, CEO van Kinepolis Group. "Zo bleef het bioscoopbezoek tijdens het eerste semester achter in vergelijking met vorig jaar. Dat komt omdat we vorig jaar films als "Patser", "FC De Kampioenen" en "De Buurtpolitie" hadden."

Wij voelen veel meer het effect van mooie zomeravonden met volle terrassen, van Rock Werchter of van het WK voetbal

Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group

"Wij voelen veel meer het effect van mooie zomeravonden met volle terrassen, van Rock Werchter of van het WK voetbal", bevestigt Eddy Duquenne. "Dan kan 20 à 30 procent minder omzet op een weekend betekenen."

"Het is wel interessant om te zien wat Netflix in de toekomst gaat doen", zegt Verrijcken nog. "Ze hebben niet alleen een topfilm als "Roma" gemaakt - die trouwens ook in de bioscoop getoond wordt - maar brengen nu ook "The Laundromat" van Steven Soderberg en "The Irishman" van Martin Scorsese uit." Gaat Netflix meer en meer bioscoopbezoekers weglokken naar de huiskamer of zullen mensen die op Netflix naar een film kijken in de toekomst ook de weg naar de bioscoop vinden? Voor het antwoord op die vraag, hebt u wellicht een glazen bol nodig, graag met veel speciale effecten.

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...