Video player inladen...

KBC schrapt 1.400 jobs in België, "op te vangen via natuurlijke uitstroom" 

Er verdwijnen de komende drie jaar 1.400 jobs bij bank-verzekeraar KBC. Dat heeft de directie vanochtend aangekondigd op een bijzondere ondernemingsraad. Daarnaast worden 400 contracten met externe medewerkers stopgezet. KBC denkt de reorganisatie te kunnen opvangen via het natuurlijke verloop.

De reorganisatie bij KBC is het resultaat van een besparingsoperatie die de directie al in mei had aangekondigd. Die zegt zo sneller en efficiënter te willen kunnen werken. Eerder werd ook al het management uitgedund.

In België zullen 1.400 van de zowat 15.000 voltijdse jobs verdwijnen. 300 functies zullen worden ondergebracht in Brno (Tsjechië) en Varna (Bulgarije). Ook worden de contracten van 400 externe medewerkers, voornamelijk informatici en uitzendkrachten, stopgezet.

KBC laat weten het sociale overleg met de vakbonden te zullen respecteren, maar maakt zich sterk dat de reorganisatie kan worden opgevangen door de natuurlijke uitstroom (pensioen, mensen die zelf vertrekken, ...), die op zowat 500 medewerkers per jaar ligt. Daardoor is er geen verplicht collectief ontslag of vertrekplan gepland, zegt ook KBC-CEO Johan Thijs:

Video player inladen...

Onder druk

KBC is niet de enige bank die zich aanpast. Eerder dit jaar liet BNP Paribas Fortis weten dat het zou besparen en dat het de komende 3 jaar 267 kantoren zou sluiten.

Dat de rente al lang historisch laag staat, voelen de banken aan den lijve. Een bank probeert spaargeld aan te trekken om dat geld tegen een hoger tarief op een langere termijn weer uit te lenen, maar door de lage rente zijn de winstmarges op die manier van werken veel krapper geworden.

Ook digitaliseert de werking van banken in sneltempo, wat enerzijds zorgt voor hoge kosten, maar anderzijds ook het traditionele model met fysieke bankkantoren onder druk zet. 

Google, Facebook dat een nieuwe munt lanceert, dat is de nieuwe concurrentie en wij moeten ons wapenen om de klanten beter en sneller te bedienen

KBC-CEO Johan Thijs

"De digitalisering levert een groter gebruiksgemak voor onze klanten", zegt KBC-CEO Johan Thijs. "Maar dat heeft ook consequenties: 1 op de 2 klanten komt op een half jaar tijd niet meer in onze kantoren. Dat heeft ook als gevolg dat wij onze werking moeten aanpassen en onze processen moeten vereenvoudigen. Wij moeten er bijvoorbeeld voor zorgen dat we de implementatie van een product of een proces, die vroeger een jaar kon duren, vandaag op 3 maanden kunnen doen."

(Lees verder onder de video)

Video player inladen...

Bovendien voelen banken de druk van nieuwe technologiespelers die zich stilaan op het financiële terrein (mogen) wagen. "Je moet altijd oog hebben voor de traditionele concurrenten, de banken en verzekeraars", zegt Thijs. "Maar daar komen vandaag nog zoveel andere spelers bij. Kijk naar de fintechs (technologiebedrijven die actief zijn of worden in de financiële sector, red.), Google, Facebook dat een nieuwe munt lanceert. Dat is de nieuwe concurrentie en wij moeten ons wapenen om de klanten beter en sneller te bedienen." 

Video player inladen...

Onze financieel expert Michaël Van Droogenbroeck geeft meer uitleg in "Het Journaal":

Video player inladen...

Bekijk hieronder het debat in "Terzake" tussen Karel van Eetvelt van Febelfin en SP.A-voorzitter John Crombez:

Video player inladen...