Elke dag 26 kilometer kijkfile op de snelwegen, Vias: "Plaats schermen op plaatsen van zware ongevallen"

Op de Belgische snelwegen staat elke dag 26 kilometer kijkfile. Dat is een schatting van het verkeersinstituut Vias in Het Laatste Nieuws, op basis van cijfers in onze buurlanden. In die kijkfiles gebeuren vaak ongevallen en ze kosten de economie veel tijd en geld, en daarom vraagt Vias dat er bij zware ongevallen zogeheten "calamiteitenschermen" geplaatst worden.

Het verkeersinstituut Vias maakte de schatting op basis van gegevens uit Nederland en Duitsland en kwam voor ons land uit op zo'n 26 kilometer kijkfile op de snelwegen per dag. En da's een probleem, zegt Stef Willems van Vias: "Dat betekent een economisch verlies, maar ook tijdverlies voor de mensen onderweg én voor de hulpdiensten. En los daarvan gebeuren er in zo'n kijkfile ook geregeld ongevallen."

De oplossing volgens Vias? Calamiteitenschermen. "Dat zijn grote schermen die je op het wegdek of op de middenberm kunt plaatsen, om een ongeval af te schermen. In Nederland worden die wel vaker gebruikt. En we weten dat de tijd dat mensen staren naar een ongeval daardoor vermindert tot 4 seconden, terwijl dat zonder schermen tot 12 seconden kan zijn. Zulke schermen kunnen niet altijd en bij élk ongeval geplaatst worden," zegt Willems. "Maar bij ongevallen met een afhandeltijd langer dan 2 uur, kunnen die zeker hun nut bewijzen."

"Weinig zinvol bij gewone ongevallen"

De schermen waarover Vias het heeft zijn al jaren geleden aangekocht door de overheid, maar ze worden zelden gebruikt. Volgens de federale politie hebben ze alleen nut bij zeer zware incidenten. "Die schermen zijn beschikbaar bij de civiele bescherming," zegt woordvoerder Sarah Frederikx, "maar het kost veel tijd en moeite om die aan te leveren en op te stellen op de plaats van een ongeval. Voor gewone ongevallen, die maar 2 tot 3 uur afhandeltijd vragen, is het volgens ons niet zinvol."

De situatie in Nederland is ook anders, zegt de federale politie: "Dat is een ander systeem, dat goed werkt, maar daar zit het ingebed in de weginfrastructuur. Daar kan je die schermen gewoon in de middenberm klikken, wat het veel makkelijker maakt om die op te stellen." Volgens Frederikx is het aan de wegbeheerders in ons land om te bekijken of zo'n systeem ook bij ons kan ingevoerd worden.