Verkoop van elektrische wagens meer dan verdubbeld (maar blijft laag)

De verkoop van elektrische auto's in ons land is in de eerste acht maanden van dit jaar meer dan verdubbeld tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat schrijft Het Belang van Limburg. Tot en met augustus werden in België 5.700 volledig elektrische auto's ingeschreven, tegenover 2.097 vorig jaar. "Dat maakt wel nog steeds minder dan anderhalf procent uit van de nieuwe ingeschreven auto's", zegt Joost Kaesemans van de autofederatie Febiac, die de cijfers naar buiten brengt. 

De verkoop zit in de lift omdat er nu modellen beschikbaar worden die al langer in de pijplijn zitten. "We spreken over de Tesla Model 3, de meest verkochte elektrische auto op dit moment, of de Audi E-tron die in Brussel wordt gebouwd", zegt Kaesemans. Van de Tesla Model 3 werden in de eerste acht maanden van het jaar 1.643 stuks ingeschreven, zo'n een derde van alle nieuwe ingeschreven elektrische auto's. 

Andere modellen die goed scoren zijn de Nissan Leaf en de Renault Zoë. "Die laatste is een van de meest betaalbare elektrische voertuigen op de markt. Bij andere wagens zit je soms ver boven de 50.000 euro. Dat kan niet iedereen ophoesten, terwijl de Renault Zoë rond de 20.000 euro zit", zegt Kaesemans. 

Verkoop blijft relatief laag

Zoals gezegd stelt het aandeel van elektrische auto's in de verkoop nog niet veel voor, al steeg dat wel van 0,5 naar 1,4 procent in de eerste acht maanden van 2019. Bij bedrijfswagens ligt het aandeel elektrische voertuigen wel een pak hoger. In juni was bijvoorbeeld 7 procent van alle verkochte bedrijfswagens in Vlaanderen elektrisch. 

De prijs blijft een echte doorbraak van elektrische wagens tegenhouden, maar er spelen ook andere factoren. "In de eerste plaats moeten we kijken naar de autofiscaliteit, de taksen die op auto's worden geheven", zegt Kaesemans. "Vlaanderen heeft al stappen gezet om de meest milieuvriendelijke wagens op de beste manier fiscaal te behandelen. Dat kan nog beter, maar Brussel en Wallonië moeten daar absoluut in volgen." 

Daarnaast is vooral de voorziening van laadpalen in grote steden en gemeenten een probleem. "Klanten moeten de zekerheid hebben dat ze naar zee kunnen gaan, daar een laadpaal vinden en vlot terug thuis kunnen geraken. Hetzelfde moet kunnen in Brussel." Subsidies om laadpalen te installeren kunnen daar mogelijk helpen, zegt Kaesemans. 

Tot slot moeten mensen ook de zekerheid krijgen dat er voldoende (groene) elektriciteit voorhanden is om hun wagens te kunnen gebruiken, zegt Kaesemans: "We hebben de laatste jaren zo veel gehoord over black-outs en stroomtekorten. Dat helpt niet om mensen ervan te overtuigen om over te stappen."

De verkoop van elektrische wagens zit dan wel over een langere periode in de lift, in augustus daalde de wereldwijde verkoop, door een instorting van de Chinese elektrische automarkt. Er wordt verwacht dat die daling, vooral door het Chinees-Amerikaanse handelsconflict, tijdelijk is.