Video player inladen...

Het Delvaux Museum: snuisteren in 190 jaar geschiedenis van het Belgische luxehandtassenmerk

Zelfs als u niets met handtassen heeft, dan doet de naam Delvaux waarschijnlijk wel een belletje rinkelen. Het luxehandtassenmerk bestaat sinds 1829 en is als oudste, nog altijd actieve hofleverancier onlosmakelijk verbonden met België. En ook al laat uw budget de aankoop van een Delvaux misschien niet toe, u kunt vanaf nu wel een blik achter de schermen werpen in het nieuwe Delvaux Museum in Brussel.  

Delvaux wordt in 1829 opgericht door Charles Delvaux en bestaat dus al langer dan het Koninkrijk België zelf, dat pas één jaar later uitgeroepen wordt. Al in 1883 krijgt het bedrijf de titel van Hofleverancier, het is in 2019  de oudste actieve hofleverancier van ons land. 

Delvaux maakt in een ambachtelijk atelier aan de Keizerslaan eerst koffers en beseft dat dames tijdens treinreizen graag hun kostbare spullen graag dichtbij zich houden. Begin 20e eeuw wordt het gamma daarom uitgebreid met handtassen. In 1908 laat hij als eerste een handtasmodel patenteren. 

Na bijna 100 jaar, in 1933, neemt de oud-koloniaal Franz Schwennicke Delvaux over. Schwennicke en zijn familie creëren een nieuw commercieel verhaal: Delvaux wordt een publiek statussymbool.

Vanaf 1933 worden alle creaties van Delvaux beschreven in het Gouden Boek (foto hieronder), met daarin de tekening, de naam, de datum en de naam van de ontwerper.  Enkele modellen die klassiekers geworden zijn, zijn de Brillant (1958), de Tempête (1967) en de Madame (1977).  

(lees verder onder de foto)

De tassen worden nog steeds door ervaren ambachtslieden met de hand gemaakt in de ateliers in Brussel. 

Delvaux deelt in de klappen na de wereldwijde financiële crisis van 2008. First Heritage Brands, het Europese vehikel van Fung Brands, een investeringsmaatschappij uit Hongkong, koopt 80% van de aandelen in 2011. Delvaux is dus al 8 jaar niet meer exclusief in Belgische handen. De familie Schwennicke bezit wel nog altijd de overige 20%.

(lees verder onder de foto)

Sinds de overname gaat het financieel opnieuw beter met Delvaux. En waar het luxemerk tot begin jaren 2000 voornamelijk een goed bewaard Belgisch geheim was, worden er nu wereldwijd Delvaux-handtassen verkocht. In 2011 was de export 3%, nu 85%. Maar de tassen worden wel nog voornamelijk met de hand in België, of onder Belgische supervisie in het buitenland, gemaakt. Er zijn nu wereldwijd 42 winkels, waarvan 6 in België.  

Het museum, dat de deuren opent ter gelegenheid van de 190e verjaardag van het merk, vertelt het verhaal achter creaties zoals de iconische handtas Le Brillant (foto's hieronder), die in 1958 speciaal ontworpen werd ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling in Brussel. Architecte Paule Goethals werkte ervoor samen met Delvaux, met als resultaat een strak ontwerp. Ook de link met het typisch Belgische surrealisme wordt gelegd, vandaar ook het motto "Ceci n'est pas un musée" (naar analogie met "Ceci n'est pas une pipe" van René Magritte). 

Bekijk hier het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...