Jonas Hamers / ImageGlobe

Securex: "Zes op de tien werknemers stappen op als ze geen bedrijfswagen meer krijgen"

Zes op de tien Belgen met een bedrijfswagen zouden veranderen van job, als ze geen bedrijfswagen meer aangeboden krijgen. Dat blijkt uit een bevraging van hr-dienstverlener Securex bij 1.500 werknemers. De Belg lijkt dus niet zonder zijn bedrijfswagen te kunnen. 

De Belgische werknemer lijkt verknocht te zijn aan zijn bedrijfswagen. Dat blijkt uit een bevraging van hr-dienstverlener Securex bij 1.500 Belgen. 59 procent van de werknemers met een bedrijfswagen zou van job veranderen mocht zijn werkgever geen bedrijfswagen meer aanbieden.

Dat komt vooral door onwetendheid, zegt Hermina Van Coillie van Securex in "De ochtend" op Radio 1. "Eén op de vijf werknemers weet eigenlijk niet dat er alternatieven zijn voor die bedrijfswagen, zoals bijvoorbeeld het mobiliteitsbudget. Wie de andere opties wel kent, vindt die vaak niet interessant." 

Veel werknemers kennen de alternatieven voor de bedrijfswagen niet. Wie die wel kent, vindt ze niet interessant 

Hermina Van Coillie, Securex

En dat blijkt ook uit de bevraging van Securex. 2 op de 3 Belgen zouden hun wagen niet inruilen voor bijvoorbeeld een kleinere wagen in combinatie met een treinabonnement of fietsvergoeding.  

Flexwerkers hoeven die bedrijfswagen niet

Wat wel meespeelt, is de flexibiliteit die werknemers krijgen van hun baas. Wie glijdende uren krijgt of af en toe thuis kan werken, heeft er wel minder moeite mee om de bedrijfswagen te laten staan. Van Coillie: "44 procent van de werknemers die werkt voor een bedrijf waar glijdende werkuren of thuiswerk mogelijk is, zou zonder bedrijfswagen kunnen. Bij bedrijven waar die flexibiliteit er niet is, is dat maar 23 procent."

Volgens Securex zit hier deels de oplossing in. "Bedrijven die nadenken over hun HR-beleid en meer flexwerk mogelijk maken, kunnen hun werknemers makkelijker overtuigen om de bedrijfswagen te laten staan."

Greet Van Opstal

"Pendelen naar Brussel is belastend"

Securex vroeg de werknemers ook hoe belastend ze hun woon-werktraject vinden. En daar zitten grote regionale verschillen in. Van wie richting Brussel moet, zegt bijna de helft (49 procent) dat de weg naar het werk belastend is.

Bij pendelaars van wie de werkgever zich in Vlaanderen bevindt, zegt 38 procent dat het woon-werkverkeer vermoeiend is, in Wallonië is dat 36 procent. Van Coillie: "Hier speelt niet de afstand een rol, maar wel de onvoorspelbaarheid. Als je niet weet hoe druk de route kan worden en hoe laat je moet vertrekken, dan vind je het woon-werkverkeer belastend." 

"Cash for car" is geen succes

Dat de Belg zo vasthangt aan zijn bedrijfswagen, blijkt ook uit een studie van hr-dienstenbedrijf Acerta naar het "cash for car"-principe. Sinds anderhalf jaar kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een vergoeding die kan oplopen tot 700 euro per maand.

Maar amper 14 op de 10.000 werknemers zijn in dat "cash for car"-systeem ingestapt. Volgens Acerta kiezen meer werknemers liever voor het mobiliteitsbudget, een bedrag dat ze vrij kunnen besteden aan bijvoorbeeld een kleine wagen, fiets of openbaar vervoer.