Werkgeversorganisatie Voka is snoeihard voor de politiek: "België heeft nood aan een programmaregering"

In afwachting van een nieuwe federale regering wil werkgeversorganisatie Voka dat er een 'programmaregering' komt. Die moet zich focussen op de begroting en de brexit. Dat zei gedelegeerd bestuurder Hans Maertens in 'De Ochtend' op Radio 1. Tegelijk moet er volgens Voka een nieuwe staatshervorming komen en pleiten ze voor een kilometerheffing.

Meer dan 100 dagen na de verkiezingen, maar een nieuwe federale regering lijkt nog niet voor morgen. "Stop met te treuzelen" is de duidelijke oproep van Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder bij werkgeversorganisatie Voka.

"Ondernemers zijn ongerust en onzeker", zei Maertens op Radio 1. "Onzeker door de handelsoorlogen en de brexit. We zien in enquêtes dat 1 op de 4 bedrijven minder exporteert. We zien cijfers tot 30% minder naar Duitsland en tot 40% naar het Verenigd Koninkrijk. Maar er is ook ongerustheid. Er is nog steeds geen zicht op een regering en de onderhandelingen blijven maar aanslepen. Terwijl er maatregelen nodig zijn."

De politieke wereld lijkt vooral naar zichzelf te kijken.

Wouter De Geest, voorzitter Voka

Ook Voka-voorzitter Wouter De Geest was streng voor de politici. Hij gaf gisteren een speech tijdens het netwerkevent 'De Rentree'. Daar werd de balans gemaakt van de huidige politieke en economische situatie. "In onze ondernemingen zetten we de klant centraal, anders zouden we geen successen boeken. De politieke wereld lijkt vooral naar zichzelf te kijken. Het is tijd voor politiek leiderschap en ondernemerschap. We evolueren naar alarmcode rood. Maar ondertussen zit de regeringsvorming muurvast."

"Maak een programmaregering die een oplossing zoekt voor de begroting en de brexit"

Voka wil niet langer wachten op een nieuwe regering en stelt daarom een 'programmaregering' voor. Die regering werkt met een beperkt sociaal-economisch programma en moet focussen op de begroting, de brexit en de energietransitie.

"Maar daarnaast is er ook een fundamenteel debat nodig over onze staatsstructuur", zegt Maertens. "Heel wat zaken in ons land werken niet goed. En bijna vier maanden na de verkiezingen zijn we zelfs nog niet gestart met praten over welke beslissingen er nodig zijn."

Maatregelen voor de arbeidsmarkt zitten vaak versnipperd tussen het Vlaamse en het federale niveau. Dat werkt niet.

Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka

Verder wil voka ook meer mensen aan het werk. "Werk helpt mensen uit de armoede en in de maatschappij", vertelt Maertens. Momenteel werkt zo'n 75% van de Vlamingen tussen de 20 en de 64 jaar. Maar zowel gedelegeerd bestuurder Hans Maertens als voorzitter Wouter De Geest willen dat cijfer omhoog. "We moeten streven naar 80%."

Om die doelstelling te realiseren wil Voka meer bevoegdheden voor Vlaanderen. "Nu zitten maatregelen voor de arbeidsmarkt vaak versnipperd tussen het Vlaamse en federale niveau. Dat werkt niet. We moeten als Vlaanderen de arbeidsmarkt volledig in handen kunnen nemen."

"Kilometerheffing om het mobiliteitsprobleem oplossen"

Ten slotte pleit Voka voor een kilometerheffing. Daarbij betaal je per kilometer die je rijdt. Opvallend, een werkgeversorganisatie die voor een nieuwe heffing pleit? "Dat is niet zo vreemd. Wij pleiten daar al langer voor", reageert Maertens. "Het mobiliteitsprobleem is groot in dit land. Niet alleen onze medewerkers maar ook onze goederen staan in de file, en dat kost veel geld. Net zoals veel experts en professoren denken wij dat een kilometerheffing dit probleem kan aanpakken."