Video player inladen...

Zo leren ze in China Belgische peren eten: met schil en al

Sinds de Russische boycot van 2014 worden nieuwe afzetmarkten gezocht voor het Belgische hard fruit.  China is een van die nieuwe markten. Maar de Chinese consument moest het product wel nog leren kennen. Zo wist hij niet dat je de Belgische conferencepeer gerust ongeschild kunt opeten.  

In "De markt" getuigt fruitteler Mario Vanhellemont uit Tienen over de moeilijke jaren voor zijn bedrijf sinds de Russische boycot. Sinds  8 augustus 2014 weigert Rusland om Belgische appelen en peren, maar ook andere landbouwproducten uit de Europese Unie, in te voeren.  De boycot kwam er als Russische reactie op eerdere sancties die de Europese Unie Rusland had opgelegd na de annexatie van de Krim door Rusland. 

Vijf jaar later voelen de Belgische hardfruittelers de gevolgen van die boycot nog steeds.  Rusland was sinds de jaren '90 de belangrijkste afzetmarkt voor onze conferenceperen. Van de Belgische oogst van 330.000 ton ging er 150.000 ton (44%) naar Rusland.  Van de appeloogst was dat maar 20%. Toen die Russische markt weg viel, kelderden de prijzen voor peren van 80 cent/kg naar ongeveer 43 cent.

Andere markten, andere smaken, andere gewoontes

De zoektocht naar nieuwe afzetmarkten is een werk van lange adem.   Vaak worden markten buiten Europa afgeschermd door allerhande barrières, zoals strenge eisen rond gebruik van gewasbestrijdingsmiddelen en ziektes. Daardoor dienen onze peren en appels aan heel wat eisen te voldoen vooraleer ze daar op de markt worden toegelaten.

Daarnaast zijn consumenten in die landen lang niet altijd vertrouwd met onze fruitvariëteiten en -smaken.  Zo wisten Chinese consumenten bijvoorbeeld niet dat je Belgische conferenceperen gerust ongeschild kunt eten. Chinezen eten hard fruit steeds geschild omdat ze vrezen dat de schil sporen van pesticiden bevat.  Een tv-spot moest hen duidelijk maken dat je Belgische peren gerust ongeschild kunt eten.

Chinese voorlichtingsfilm toont hoe je een Belgische conferencepeer eet.

Video player inladen...

Campagnes en labels nodig

"Investeren en diversifiëren is wat onze fruittelers moeten doen", zegt Pieter Timmermans, adviseur van de Boerenbond in "De markt":  "Na het wegvallen van de Russische markt moeten onze telers nu al enkele jaren  hun  appelen en peren onder de productieprijs verkopen.  Dat kan niet langer. De prijs moet dringend hersteld worden en dat kan alleen door nieuwe markten aan te boren." Daarbij wordt in de eerste plaats gekeken naar Europa.   Buiten Europa komen Mexico, Brazilië, Vietnam, Indonesië en dus ook China in beeld. "

"We moeten ook inzetten op het kweken van nieuwe variëteiten die op die nieuwe markten kunnen aanslaan. Versta hieronder appelen en peren met andere smaken en zelfs kleuren.  "Er zijn vooral veel promotiecampagnes nodig om ons Belgisch fruit in het buitenland bekend te maken.  De VLAM ( Vlaams instituut voor agro- en visserijmarketing) en de Belgische fruitveiling werken daaraan. 

Ook voor het bereiken van de Belgische consument zou wat extra informatie en promotie nuttig zijn.  Die weet amper waar de appels en peren in de winkelrekken vandaan komen. "Een goed voorbeeld is de Pink Lady", zegt Timmermans,"een appelsoort die een langere groeitijd nodig heeft en vooral in het buitenland ( Chili, Spanje)  gekweekt wordt. Een label dat duidelijk maakt dat een appel hier gekweekt wordt en via de korte keten bij de consument belandt, zou alvast een eerste stap zijn. Voor Limburg bestaat al zo'n label. De Boerenbond heeft  er "boervriendelijk" gelanceerd.