Video player inladen...

Openbaar vervoer in Parijs ligt grotendeels stil door grote staking tegen pensioenhervorming

Het openbaar vervoer in de Franse hoofdstad Parijs ligt vandaag zo goed als lam. Dat komt door een staking tegen de aangekondigde pensioenhervorming van president Emmanuel Macron. Hij wil op termijn één pensioenstelsel, waardoor alle bestaande speciale regelingen verdwijnen. En dat pikken de vakbonden niet. De staking is de grootste bij het openbaar vervoer in 12 jaar. Ze veroorzaakt chaos op de perrons en op de weg. In en rond Parijs stond vanmorgen 200 kilometer file.

Door de staking liggen tien metrolijnen in Parijs volledig plat, op twee andere lijnen wordt alleen het strikte minimum gereden, alleen tijdens de spitsuren. Ook het treinverkeer vanuit de Parijse voorsteden naar de Franse hoofdstad (RER) is sterk verstoord.

Er worden problemen voorspeld voor wie van de luchthaven van Roissy -Charles-de-Gaulle naar Parijs wil. Ook het aantal bussen en trams in Parijs is beperkt en rijdt met grote vertraging. Slechts een bus op de drie rijdt.

(lees voort onder de foto)

AFP or licensors

Er rijden geen metro's op de lijnen 2, 3, 3bis, 5, 6, 7bis, 10, 11, 12 et 13. Op de lijnen 4, 7 en 8,  rijdt, alleen tijdens de spitsuren, één metro op de drie. Op lijn 9 rijdt op een deel van het traject één op de vier metro's. Stations zoals Montparnasse, Opéra of Gare de L'Est zijn gesloten. Lijnen 1 en 14 rijden normaal, maar "riskeren verzadigd te zijn". Na 20 uur rijden alleen die twee lijnen.

200 kilometer file

De metro's die wél uitrijden, zitten veel minder vol dan anders, omdat inwoners uit de regio Parijs de oproep hadden gekregen om zoveel mogelijk van thuis uit te werken, of op een andere manier naar het werk te komen. Het gevolg is dan wel dat er in en rond de Franse hoofdstad meer dan 200 kilometer file staat. 

(lees voort onder de tweet)

Dit is de grootste staking bij het Parijse openbaar vervoer in 12 jaar. De vorige grote stakingsactie dateert van oktober 2007 en was gericht tegen een pensioenhervorming van toenmalig president Nicolas Sarkozy. Toen had ook treinmaatschappij SNCF het werk neergelegd. Dat is nu niet het geval.

"Maar alle vakbonden doen mee", zegt correspondent Frank Renout vanuit Parijs. Ze zijn het niet eens met de plannen van president Emmanuel Macron om de pensioenen te vervormen. Die wil alle speciale pensioenstelsels afschaffen en vervangen door één nationaal systeem.

"Macron past zijn stijl aan"

"De RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens, het Parijse openbaarvervoerbedrijf, red) heeft een eigen pensioenstelsel", legt Renout uit. "De gemiddelde pensioenleeftijd van werknemers van het Parijse openbaar vervoer lag in 2017 op 55 jaar. Volgens rapporten is dat aparte pensioenstelsel onbetaalbaar. Het personeel vreest een verslechtering als de nieuwe regeling erdoor zou komen."

Ook voor andere sectoren gelden aparte pensioenstelsels en ook die zouden op de schop moeten. Er heerst grote onvrede in Frankrijk, zegt Renout. "Later deze maand komen er nog twee nationale protestdagen tegen Macron. Ook de politie demonstreert tegen het geweld op agenten, de brandweer, de vrachtwagenchauffeurs, de ziekenhuizen... En dan is er ook het hernieuwde protest van de gele hesjes. Het belooft een hete herfst te worden."

President Macron heeft al laten weten dat hij de doelstelling van zijn beleid niet zal veranderen, maar hij heeft wel zijn stijl aangepast, ziet Renout. "Hij wil meer overleggen, meer praten met de Fransen. Oorspronkelijk wilde hij in het pensioendebat in september knopen doorhakken, maar hij heeft al gezegd dat hij intensief wil gaan overleggen. Pas over een jaar zou hij plannen op tafel willen leggen."

De staking bij het openbaar vervoer in Parijs duurt tot morgenvroeg.

Bekijk hieronder het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...