BELGA/DOPPAGNE

Hoge boetes geëist tegen NMBS en Infrabel voor dodelijke treinramp in Buizingen: "Dragen zware verantwoordelijkheid"

Het parket-generaal eist zware boetes voor de NMBS en Infrabel voor de treinramp in Buizingen. Voor de treinbestuurder vraagt het Openbaar Ministerie 3 jaar cel, volledig met uitstel. "NMBS en Infrabel dragen een zware verantwoordelijkheid. De treinbestuurder was de laatste verantwoordelijke in de keten." Bij de ramp in Buizingen, nu 9 jaar geleden, kwamen 19 mensen om het leven. 

Volgens het parket-generaal zijn zowel de treinbestuurder als de NMBS en Infrabel verantwoordelijk voor de treinramp in Buizingen, waar 9 jaar geleden 19 mensen om het leven kwamen. De treinbestuurder zou voorbij een rood stoplicht gereden zijn, de NMBS zou de verkeerde locomotief aan de kop van de trein gezet hebben en Infrabel zou een veiligheidssysteem weggehaald hebben en geen spoorwissel hebben uitgevoerd.

Voor de NMBS vraagt de aanklager dan ook zware straffen: de maximumstraf, een boete van 700.000 euro voor de NMBS, en een boete van 650.000 euro voor spoorwegbeheerder Infrabel. "NMBS en Infrabel dragen een zware verantwoordelijkheid", klinkt het. "De treinbestuurder was de laatste verantwoordelijke in de keten." Voor hem vraagt het parket-generaal 3 jaar cel, volledig met uitstel, en een boete.

NMBS en Infrabel dragen een zware verantwoordelijkheid. De treinbestuurder was de laatste verantwoordelijke in de keten 

Catherine Ramaekers - parket-generaal

"Dit zou nooit gebeurd mogen zijn, ik hoop dat iedereen lessen trekt zodat de trein nooit meer de laatste reis wordt", gaat de aanklager nog verder.

Parket-generaal tegen de slachtoffers: "Ik bied mijn excuses aan"

Een opvallend moment vanmorgen in de rechtszaal was toen het parket-generaal zijn verontschuldigingen aanbood aan de slachtoffers van de ramp, omdat het onderzoek zo lang aangesleept heeft. De magistrate noemde voor ze begon alle namen van de dodelijke slachtoffers. 

Ik begrijp dat de slachtoffers zich niet gehoord, genegeerd en zelfs geminacht gevoeld hebben

Catherine Ramaekers - parket-generaal

"Helaas heeft zich voor de overlevenden bij de pijn van de ramp een tweede pijn gevoegd, die van de tijd die voorbijging", zei substituut-procureur-generaal Catherine Ramaekers. "Het heeft heel lang geduurd voor het tot een proces kwam en ik begrijp dat de slachtoffers zich daardoor niet gehoord, genegeerd en zelfs geminacht gevoeld hebben. Ik kan hen verzekeren dat dat niet het geval was, dat we ons best gedaan hebben om hen op te vangen, en ik vind het spijtig dat dit zo gelopen is. Maar ik heb begrip voor hun gevoelens en ik bied mijn excuses aan voor de pijn die dit bij hen heeft veroorzaakt."

Advocaat treinbestuurder: "Procedureel probleem én redelijke twijfel of hij schuldig is of niet"

Dimitri de Béco, de advocaat van de treinbestuurder, is het allesbehalve eens met wat parket-generaal zei. "Wij vragen de vrijspraak. Hoe dan ook is er een procedureel probleem, en ondergeschikt daaraan is er minstens redelijke twijfel of hij schuldig is of niet, of hij door het rood licht gereden is of niet. Die vraag zal voor ons altijd open blijven."

De vraag of de treinbestuurder door het rood licht gereden is of niet, zal altijd open blijven voor ons

Dimitri de Béco - Advocaat treinbestuurder

Wel is de Béco tevreden dat er eindelijk een proces is. "Het is heel zwaar geweest voor mijn cliënt, en voor de slachtoffers vanzelfsprekend. Al die mensen hebben nood aan een rechtszaak en ik hoop dat ze minstens het gevoel hebben dat ze gehoord zijn geweest. Wat de beslissing dan is, zullen we wel zien."

Herbekijk hier het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...