Lage-emissiezone Antwerpen leverde al 25,5 miljoen euro aan boetes op

De Lage-emissiezone in Antwerpen heeft sinds de invoering in 2017 al meer dan 25 miljoen euro opgebracht. Uit de cijfers van Antwerps schepen van Leefmilieu Tom Meeuws (SP.A) blijkt wel dat het aantal overtredingen elk jaar daalt. De inkomsten uit de lage-emissiezone worden geïnvesteerd in verschillende leefbaarheidsprojecten voor de stad. Dat was dan ook het doel van het project: "De plannen zijn heel duidelijk. Dat is dat we de komende jaren telkens gaan verstrengen. We willen schone lucht, propere lucht in Antwerpen."

25.575.433 euro. Dat is het bedrag dat alle overtredingen op de Antwerpse lage-emissiezone sinds begin 2017 hebben opgebracht. De cijfers komen van het kabinet van schepen van leefmilieu Tom Meeuws: "Het aantal boetes per dag, rekening houdend met alle wagens die over de Antwerpse wegen komen, is gedaald van 244 naar 64 per dag." In december 2017 was zo 1% van alle Belgische bestuurders die de zone binnenreed in overtreding. Een jaar later, in december 2018 nog maar 0.5%. Uit de cijfers blijkt ook een stijgend aantal overtredingen door buitenlandse chauffeurs, vooral Nederlanders en Fransen, maar dat is door een verbetering van het systeem om buitenlandse overtreders te kunnen beboeten, en niet omdat ze de zone negeren. De cijfers van 2019 gelden tot en met april. Maar bij het kabinet van schepen Meeuws verwachten ze onder het gemiddelde van 64 boetes per dag uit te komen voor heel 2019.

De daling van het aantal overtreders is volgens schepen Meeuws te verklaren door een bredere bekendheid van het concept en het idee achter de lage-emissiezone dat ondertussen ook andere steden heeft bereikt. In Brussel is er al een sinds 2018, in Gent gaat ze van kracht op 1 januari 2020 en in Mechelen en Willebroek in 2021. Een goede zaak vindt schepen van Leefmilieu Meeuws: "Autobestuurders beginnen de reflex te kweken dat als ze naar een grote stad rijden, ze rekening houden met het feit dat ze niet binnen mogen of zich in elk geval moeten registreren." Het is nog wachten op een rapport van de Vlaamse Milieumaatschappij, maar uit eerdere onderzoeken leidt Meeuws af dat er minder fijn stof, roet en stikstof in Antwerpen ronddwaalt. 

Informeren en verstrengen

Het idee achter de lage-emissiezone was bij de start al om op termijn minder en minder verouderde en vervuilende wagens Antwerpen binnen te laten. Voor voertuigen die rijden op benzine, LPG of CNG is er een lage norm. Voor voertuigen die op diesel rijden, gelden strengere regels. Daar mogen enkel voertuigen met Euronorm 4 of hoger gratis doorrijden. Ook dieselwagens met Euronorm 3, uitgerust met roetfilter, kunnen nog door. Zonder filter mogen die nu nog binnen na registratie en tegen betaling.

We doen het allemaal om propere lucht te hebben in Antwerpen

Antwerps schepen van Leefmilieu Tom Meeuws (SP.A)

Vanaf 1 januari 2020 verstrengen de regels. Dan mogen dieselwagens met Euronorm 3 niet meer binnen. En zo zet de verstrenging zich voort: "De plannen zijn heel duidelijk. Dat is dat we de komende jaren telkens gaan verstrengen. In 2020 is er een verstrenging en dan is er een verstrenging in 2025 en 2027. Waardoor we weten dat in 2027 alleen nog de schoonste motoren toelaten in Antwerpen," zegt Tom Meeuws. Op de website slimnaarantwerpen.be staat een overzicht per jaar. Stad Antwerpen gaat de komende verstrenging ook breder communiceren. Naast de Antwerpenaren, krijgen ook alle inwoners van deelgemeenten een folder in de bus met alle nodige informatie.

Overtreders investeren in zuivere lucht

De opbrengst van bijna 26 miljoen euro wordt doelbewust geïnvesteerd. Grote delen van de inkomsten vloeien terug naar het onderhoud en uitbouwen van het systeem dat met ANPR-camera's werkt.  Maar daarnaast vloeien de geïnde boetes ook door naar leefbaarheidsprojecten voor stad Antwerpen, zegt de schepen van Leefmilieu: "We doen het allemaal om propere lucht te hebben in Antwerpen. Dus we investeren ook wel wat middelen in onder meer meetsystemen maar zeker ook in luchtfilters bij scholen en bij kinderopvangplaatsen." Ook het groendak op het Ecohuis van de stad is met dat geld tot stand gekomen. Het dak dient nu als voorbeeld voor mensen die hetzelfde willen doen op hun stadswoning.