Vlamingen lezen opnieuw meer kranten: "Nadelen van moderne communicatie worden duidelijker"

De Vlaamse kranten bereiken ruim 4 miljoen lezers, 15 procent meer dan een jaar geleden. Dat toch onverwachte resultaat blijkt uit een studie van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM), bij 10.000 Belgen. Daaruit blijkt dat de Vlaamse kranten en de Nederlandstalige versie van Metro samen 4.045.500 lezers bereiken. Wie zijn de grootste winnaars en waarom?  

Het Laatste Nieuws blijft de nummer 1 met een dagelijks bereik van 2.244.500 lezers, 11 procent beter dan in 2018. Het Nieuwsblad springt 9 procent vooruit naar 1.626.100 lezers. De Standaard bereikt dagelijks 715.100 mensen, 6 procent beter dan in 2018. Gazet van Antwerpen klokt af op 628.800 Vlamingen, 13 procent erbij, en Het Belang van Limburg stijgt met 12 procent naar 538.400. De Morgen groeit met 12 procent naar 448.500 gebruikers. Metro heeft een dagelijks bereik van 378.800 lezers, een tiende meer, en De Tijd ten slotte groeit 15 procent tot 305.500. Voor alle duidelijkheid, dit zijn niet de verkoopscijfers. Het bereik vermenigvuldigt de verkochte exemplaren met het aantal mensen dat een krant op zijn minst doorbladert. 

Succes voor de digitale en de papieren krant

In een tijd van groeiende digitale nieuwsconsumptie zou men kunnen verwachten dat het bereik van de kranten daalt. Maar in elk geval in Vlaanderen houden de papieren kranten al jaren goed stand, met erg kleine verschuivingen in de verkoop. Elders is dat niet zo, in Wallonië onder meer, en in Groot-Brittannië. Hoe komt dat? 

Lieven De Marez, foto Victoris.be

Volgens hoogleraar media Lieven De Marez van de Universiteit Gent beleven we een paradoxale situatie. ''Precies omdat de nieuwe media al maar meer volgers hebben, stijgt ook de populariteit van de klassieke merken", zegt De Marez. Zeker vorig jaar heeft de Vlaming nieuwe digitale gewoontes gekweekt. "Maar dat betekent ook dat de nadelen van die moderne communicatie duidelijker worden", zegt De Marez.   

Fake news, fake ads, privacy, verslaving

"En die nadelen zijn niet min", zegt de hoogleraar. Vooreerst wordt de afhankelijkheid van de sociale media duidelijk, in veel gevallen zelfs verslaving. Iedereen weet intussen dat allerlei online-operatoren onze privacy schenden, gegevens misbruiken, gesprekken bewaren. Sinds Trump en de Russische trollen zitten we ook met fake news opgescheept, met bagger en brutaliteiten. Deze maand kwamen daar nog de valse advertenties bij met bekende Vlamingen als gezicht, Philippe Geubels en Natalia onder meer.  

Volgens Lieven De Marez heeft de Vlaming door dat niet alles wat online verschijnt betrouwbaar is. Daarom grijpt hij of zij weer naar de traditionele nieuwsmerken, de VRT vooral, online, TV-journaal en radionieuws, en de kranten, zowel de sites als de goede ouwe papieren gazet. "Maar alles samen kiest de nieuwsgebruiker toch voor meer mix, en niet voor levenslange trouw aan één dagblad", besluit hoogleraar De Marez.

De Vlaamse nieuwsconsument blijft graag de dj van zijn eigen informatieprogramma

Lieven De Marez