Een extra spoortunnel onder Brussel, hoe zinnig is dat? "Op lange termijn wordt het onvermijdelijk"

Moet er een extra spoortunnel komen onder Brussel, om de huidige noord-zuidverbinding te ontlasten? Volgens een strategisch plan van Infrabel is dat maar een van de vele opties voor de toekomst van het spoor. Maar mobiliteitsexpert Pieter Vansteenwegen vindt het helemaal niet zo'n van de pot gerukt idee: "Het kan deel zijn van de oplossing."

Hoorde u het ook vanochtend? Een defecte trein op de noord-zuidverbinding in Brussel veroorzaakt vertragingen, omdat treinen omgeleid moeten worden. Het is alweer een voorbeeld van de flessenhals die die noord-zuidtunnel bij onvoorziene omstandigheden kan vormen. In de spits rijden er 88 treinen per uur over zes sporen en daarmee is het verzadigingspunt bijna bereikt.

Spoorwegbeheerder Infrabel is zich daar ten volle van bewust, zo blijkt vandaag in de krant De Tijd. Die laatste citeert uit een strategisch plan dat Infrabel heeft opgesteld voor de nieuwe federale regering. Dat plan bevat een lange menukaart met mogelijke pistes voor de toekomst van het Belgische spoor op langere termijn. Geen lijst met beslissingen dus, maar wel met opties.

Een van die opties blijkt het boren van een tweede Brusselse spoortunnel te zijn, die de huidige tunnel zou kunnen ontlasten. Zo zou Infrabel de internationale treinen een route kunnen bieden die afgescheiden is van het nationale treinverkeer.

Duur

Goed idee? Burgerlijk ingenieur en mobiliteitsexpert Pieter Vansteenwegen (KU Leuven) denkt van wel, zo zegt hij in "De ochtend" op Radio 1. "Wij hebben daar in het verleden al enkele studies over gedaan en een nieuwe tunnel op de noord-zuidverbinding kan een deel zijn van de oplossing."

De bedoeling van een boortunnel is net ervoor te zorgen dat de mensen bovengronds zo weinig mogelijk hinder ondervinden

Mobiliteitsexpert Pieter Van Steenwegen (KU Leuven)

In het plan van Infrabel wordt gesproken van een pittig prijskaartje van 2 miljard euro. Van Steenwegen zegt dat de kans bestaat dat het zelfs meer zal zijn: "Het is een beetje zoals het bouwen van een huis: dat duurt vaak langer en kost vaak meer dan begroot is. Maar ik ga ervan uit dat, als men echt voor dit plan zou kiezen, er een degelijke kostenbatenanalyse zou gebeuren en dat dat wordt afgewogen tegen de alternatieven."

Zo'n tunnel zou dan onder Brussel door geboord worden. Van Steenwegen ziet daar geen problemen: "De bedoeling van die techniek is net om ervoor te zorgen dat de mensen bovengronds zo weinig mogelijk hinder ondervinden."

(Lees verder onder de foto)

Vergeet de alternatieven niet

Om de mobiliteit in en rond Brussel op lange termijn te verbeteren, denkt Van Steenwegen dat een nieuwe spoortunnel uiteindelijk "misschien zelfs onvermijdelijk" wordt. Wat niet betekent dat er op korte termijn niets kan gebeuren, voegt hij toe. "Men kan de huidige infrastructuur nog iets beter gebruiken, onder meer door de planning te verbeteren en de treinen beter te verdelen over de verschillende kokers en zorgen dat die minder kruisen." 

Je kunt de capaciteit uitbreiden door meer gebruik te maken van de sporen rond Brussel en de stations ten oosten en ten westen van Brussel beter uit te bouwen

Mobiliteitsexpert Pieter Vansteenwegen (KU Leuven)

En we moeten ook kijken naar alternatieven, vindt hij: "Je kunt de capaciteit uitbreiden door meer gebruik te maken van de sporen rond Brussel en de stations ten oosten en ten westen van Brussel beter uit te bouwen en het aanbod daar te verbeteren."

Dat is een kwestie van vraag en aanbod. "Vandaag willen de meeste mensen in Brussel-Centraal zijn. Maar je geraakt daar ook rechtstreeks vanuit alle hoeken van het land. Dan is het ook logisch dat daar veel bedrijven gevestigd zijn. Als je dat bijvoorbeeld wilt verleggen naar Brussel-West, moet je zorgen dat daar een goed aanbod is, met een hoge frequentie aan treinen en goede verbindingen met de rest van het land. Zo zouden bedrijven worden aangemoedigd om zich daar te vestigen. En zo zou niet de hele uitbreiding van de capaciteit zich rond Brussel-Centraal concentreren."

Beluister hier het hele gesprek met Pieter Vansteenwegen in "De ochtend" op Radio 1: