Te weinig stallingen voor stijgend aantal fietsers in Gent

Met de start van het nieuwe school- en academiejaar rijden er weer meer fietsers in Gent. De stad probeert systematisch nieuwe stallingen te plaatsen en weesfietsen weg te halen. Toch kunnen ze de groei van het aantal fietsers niet bijbenen. Ook de NMBS belooft meer fietsenstallingen onder en rond het Sint-Pietersstation.

De stad Gent heeft momenteel 19.000 fietsparkeerplaatsen op haar openbaar domein. Onder en rond het Gentse Sint-Pietersstation zijn er nog eens 10.000 fietsparkeerplaatsen. Toch zijn die 29.000 plaatsen niet voldoende. Gent heeft alsmaar meer fietsers, en het aantal stallingen groeit soms niet snel genoeg mee. 

Weesfietsen

De Fietsambassade controleert elke Gentse zone vier keer per jaar op achtergelaten fietsen. "Die labelen we dan", zegt Marjolein Dedeurwaerdere van de Fietsambassade: “We krijgen meldingen over weesfietsen van iedereen die dat wil doorgeven en ook van stadswachten en Ivago. We gaan kijken en hangen een label aan de fietsen die er achtergelaten uitzien. Drie weken daarna keren we terug. Bijna de helft van de gelabelde fietsen staat er dan nog, die nemen we mee.”

“Als we fietsen meegenomen hebben naar ons depot, komt er weer meer plaats vrij voor andere fietsen.", zegt Benny De Waele van de Fietsambassade: In het depot blijven de achtergelaten fietsen drie maanden staan. In 57 procent van de gevallen komt de fietseigenaar die ophalen, de rest gaat naar de kringloopwinkel.”

Ook fietsen die los staan, nemen Benny en zijn collega Marjolein mee. Meestal gaat het dan om gestolen fietsen die ergens worden achtergelaten.  

Lees verder onder de foto

Marjolein en Benny voor een bestelwagen met weggehaalde fietsen

Gent kan niet volgen

Gent heeft zich de afgelopen jaren geprofileerd als fietsstad, en dat heeft resultaat: er zijn steeds meer fietsers in Gent, niet alleen inwoners en studenten, maar ook pendelaars en mensen die hun boodschappen in de stad doen. "Daarom is het nodig constant in het oog te houden waar er extra fietsenstallingen nodig zijn", zegt schepen voor mobiliteit Filip Watteeuw: “Per buurt maken we regelmatig een screening. Waar er meer fietsparkeerplaatsen nodig zijn, plaatsen we dan ook meer stallingen. Zo zijn er dit jaar 1.000 extra fietsparkeerplaatsen bijgekomen We hebben tegelijk in ons bouwreglement geschreven dat alle meergezinswoningen en studentenprojecten zelf een afzonderlijke fietsberging moeten inrichten. We doen ons best op verschillende manieren, maar de snelheid waarmee mensen op de fiets overschakelen is heel hoog, en het is niet makkelijk om te volgen.

Ook inspanningen van NMBS   

Momenteel zijn er onder en rond het Gentse Sint-Pietersstation zowat 10.000 fietsparkeerplaatsen. Daarmee heeft de NMBS de grootste fietsenstalling in het hele land.

Dimitri Temmerman van de NMBS: “Ook al hebben we al de meeste fietsenparkeerplaatsen van België, we willen er over enkele jaren nog 5.000 extra plaatsen creëren. De afwerking van het station zelf heeft vertraging, en zou nu pas tegen 2027 klaar zijn. Maar dat betekent niet dat de fietsers moeten wachten. De extra plaatsen zouden er moeten zijn tegen 2025.  Dan zou de NMBS er in het hele land 50.000 extra fietsparkeerplaatsen bij moeten hebben.”