AP1999

Einde van plastic speeltjes in fastfoodrestaurants in zicht?

De hamburgerketen Burger King zal in het Verenigd Koninkrijk voortaan geen plastic speeltjes meer bij de kindermenu's aanbieden. Een stap die er komt nadat twee zusjes van 9 en 7 jaar een online petitie gestart waren tegen Burger King en McDonald's. McDonald's gaat voorlopig nog niet zo ver, maar kondigt wel enkele proefprojecten aan.

Ella (9) en Caitlin (7) McEwan uit Southampton, in het Zuid-Engelse graafschap Hampshire, leerden een jaar geleden over het milieu en plastic vervuiling op school. Het thema zette de zusjes aan het denken, maar daar bleef het niet bij. Eind 2018 startten ze een online petitie, gericht aan de fastfoodketens Burger King en McDonald's, om de plastic speeltjes in hun maaltijdboxen voor kinderen te bannen.

"We eten graag bij Burger King en McDonald's, maar kinderen spelen slechts een paar minuutjes met die plastic speeltjes en dan gooien ze ze weg. Dat is schadelijk voor dieren en vervuilt de zee", schreven ze. "We willen dat wat ze ons geven, duurzaam is, zodat we de planeet kunnen beschermen, voor ons, maar ook voor toekomstige generaties."

De petitie kreeg veel respons, maar de aandacht kwam er pas echt toen de zusjes dit voorjaar hun opwachting maakten in "War on Plastic", een BCC-documentairereeks. Daarin werden de meisjes gevolgd toen ze hun petitie en een lading plastic speeltjes bij het hoofdkwartier van McDonald's in het Verenigd Koningrijk wilden afgeven. Ze werden wandelen gestuurd. Intussen is hun petitie al meer dan 500.000 keer getekend.

Change.org

Burger King: "Een stap in de goede richting"

Burger King heeft nu bekendgemaakt dat ze in hun maaltijdboxen voor kinderen in het Verenigd Koninkrijk geen plastic speeltjes meer zullen steken. "We willen significante actie ondernemen in de strijd tegen plastic vervuiling", klinkt het.

De hamburgerketen moedigt klanten ook aan om oude speeltjes terug in te leveren. In de restaurants komen speciale verzamelbakken. Mensen mogen daar speeltjes droppen die ze bij Burger King kregen, maar ook bijvoorbeeld bij snoepgoed of bij kindertijdschriften. De ingezamelde items zullen worden versmolten om andere dingen mee te maken, zoals dienbladen en materiaal voor speelzones in restaurants.

De maatregel gaat onmiddellijk in. Burger King zegt dat het op die manier zowat 320 ton plastic per jaar zou besparen. "Het is een stap in de goede richting", zegt Alasdair Murdoch, hoofd van Burger King in het Verenigd Koninkrijk. "Als het anderen inspireert om ook stappen te zetten, kan dat alleen maar goed zijn."

McDonald's: "Goed nadenken over veranderingen aan geliefd product"

McDonald's gaat voorlopig nog niet zo ver. In hun Happy Meals blijven dus plastic speeltjes zitten, maar er komen wel twee proefprojecten. Zo zullen ouders in bepaalde restaurants het speeltje kunnen inruilen voor een zakje fruit. En begin volgend jaar start een project waar klanten zullen kunnen kiezen tussen een speeltje en een boekje.

"We geven om het milieu en we engageren ons om minder plastic te gebruiken", laat Paul Pomroy, CEO van McDonald's in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, weten in een mededeling. "We beseffen dat sommigen geen plastic speeltje in hun Happy Meal willen. Maar we weten ook dat de Happy Meals erg geliefd zijn bij onze klanten en dat die cadeautjes kinderen en families veel plezier bezorgen. Elke verandering moet goed overwogen worden. Daarom die testen, om onze klanten een keuze te geven. Ze kunnen er ook voor kiezen om helemaal geen cadeautje te nemen."

Fastfoodrestaurants proberen al langer om iets te doen aan het (plastic) afval dat ze creëren. Zo heeft McDonald's in het Verenigd Koninkrijk onlangs zijn plastic rietjes vervangen door papieren rietjes en worden maaltijden en slaatjes in kartonnen verpakkingen aangeboden.