Fortitude Press / Barcroft Media

Instagram verwijdert onrealistische reclame voor diëten en plastische chirurgie

Instagram treedt voortaan strenger op tegen berichten die gewichtsverlies en cosmetische ingrepen promoten. Zo zullen berichten die miraculeuze, onrealistische oplossingen beloven, worden verwijderd. De maatregel komt er door de groeiende bezorgdheid over de impact van zulke berichten op de gezondheid van jongeren, zowel fysiek als mentaal.

Instagram is een uiterst populaire website en app waarmee je snel digitale foto's en video's kan delen. Wereldwijd zijn er meer dan 1 miljard gebruikers, en dat is commercieel interessant voor bedrijven en adverteerders. Daarnaast zijn er ook de influencers, dat zijn al dan niet beroemde personen met een heel hoog aantal volgers, waarmee je ook potentiële klanten kan bereiken.  

De laatste jaren is Instagram bijna een heuse marktplaats geworden voor aanbieders van gezondheidsproducten, middeltjes en ingrepen die een "mooier" lichaam promoten. Het merendeel daarvan wordt helemaal niet gereguleerd. De middeltjes worden dikwijls ook niet realistisch voorgesteld, door bijvoorbeeld zwaar bijgewerkte foto's te tonen of onhaalbare resultaten te beloven. Het is ook niet altijd duidelijk dat het om reclame gaat, denk aan beroemdheden of influencers die lovende dingen posten over een bepaald product.

Het effect en de druk die de cosmetische en afslankingsindustrie via sociale media uitoefenen, vooral op de fysieke en mentale gezondheid van jongeren, stemmen velen bezorgd. Zo gingen bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk al stemmen op om advertenties, berichten en blogs waarin beroemdheden en andere influencers afslankmiddeltjes aanprijzen, te verbieden.

Instagram: "Druk door sociale media verminderen

Instagram kondigt nu striktere maatregelen aan. Onrealistische promoties die miraculeuze oplossingen beloven en gelinkt zijn aan een commercieel aanbod zoals een kortingscode, zullen verwijderd worden. Berichten die bepaalde diëten of cosmetische ingrepen promoten, met daarbij een aansporing om het te kopen of een prijsvermelding, zullen alleen getoond worden aan meerderjarigen (18+).

"We willen dat Instagram een positieve plaats is voor iedereen die het gebruikt. Deze maatregelen maken deel uit van ons beleid waarin wij werken aan het verminderen van de druk die mensen kunnen ervaren door sociale media", zegt manager Emma Collins. "We hebben advies ingeroepen van externe experts, om er zeker van te zijn dat de stappen die we zetten een positieve invloed hebben op onze gebruikers."

De aanpassingen zullen ook gelden voor Facebook, dat de eigenaar is van Instagram.

Desinformatie over gezondheid een groot probleem

Al dan niet bewust verkeerde informatie over gezondheid op sociale media verspreiden is een steeds groter probleem. Het gaat niet alleen over gewicht en schoonheid, maar ook over bijvoorbeeld ziektes en preventie. De bedrijven achter die sociale media zijn nog maar sinds kort begonnen met dat aan te pakken. Zo startte Pinterest (een soort online prikbord, red) in februari met het verwijderen van advertenties van antivaccinatiecampagnes. Instagram kondigde in mei aan dat het hasthags zou verwijderen die verwezen naar info over antivaccinatie.  

Onlangs publiceerde de Amerikaanse universiteit Harvard een rapport over desinformatie over gezondheid op sociale media, gericht aan de medische sector. Daarin krijgen ze advies over hoe ze het hoofd kunnen bieden aan influencers, beroemdheden en bots (geen personen, maar computergestuurde algoritmes, red) die valse informatie verspreiden. "De mensen die daarachter zitten, zijn altijd een stapje voor, luidde het. "En de socialemediabedrijven reageren meestal pas nadien in plaats van dat ze preventief werken."