Hindenberg

Antwerpse haven laat eerste sleepboot op waterstof bouwen

De haven van Antwerpen laat voor het eerst een sleepboot bouwen die geen of heel weinig schadelijke uitstoot zal hebben. De "Hydrotug" wordt aangedreven door verbrandingsmotoren die werken op waterstof in combinatie met diesel. "Een wereldprimeur", aldus de haven.

De Hydrotug is het eerste vaartuig met een vermogen van circa 4.000 kW dat met de dual fuel waterstof-diesel technologie wordt aangedreven. De nieuwe hybride sleepboot is een belangrijk initiatief in het streven naar propere lucht en minder opwarming door uitlaatgassen, klinkt het bij de haven. 

Primeur

“We zijn overtuigd van de kracht van waterstof als sleutel voor een duurzame scheepvaart, en bij uitbreiding voor de energietransitie", zegt Alexander Saverys, CEO Compagnie Maritime Belge. "De expertise die we zullen opdoen met de Hydrotug, kunnen we inzetten voor de verdere ontwikkeling van waterstof als scheepsbrandstof.”

“Zo'n waterstofsleepboot is echt uniek in de wereld", vult havenschepen Annick De Ridder aan. "Waterstof is een van de sleutels voor een economie en samenleving met een minimale impact op het milieu en is een van de brandstoffen voor de toekomst. We bevestigen daarmee dat we een belangrijke speler willen zijn in de zoektocht naar duurzaamheid. We hopen nu dat andere maritieme spelers volgen. Dit is een eerste stap, die hopelijk smaakt naar meer." 

De bouw van het schip is uitbesteed aan de aloude Antwerpse rederij CMB.  Het zou over twee jaar klaar moeten zijn.