Ook via Google verspreiden oplichters nepadvertenties met BV's

Een VRT NWS-reportage onthulde vorige week hoe oplichters via Facebook nepadvertenties met Bekende Vlamingen zoals Philippe Geubels verspreiden om mensen hun geld af te troggelen. Nu blijken oplichters ook platformen van Google te gebruiken om nepadvertenties te verspreiden.

Fake News-expert Maarten Schenk, schrok toen hij op zijn eigen website Leadstories.com een nepadvertentie met Philippe Geubels vond. “Leadstories.com is nota bene een website die nepnieuws en hoaxes ontkracht”, vertelt Schenk. “Het is jammer, maar eigenlijk kan je als particuliere website er weinig aan doen, want die advertentieblokken worden beheerd door Google. Ondertussen heb ik al 4 van zulke nepadvertenties op mijn website gerapporteerd aan Google”.

Ook “De Afspraak”-presentator Bart Schols is recent slachtoffer geworden van nepadvertenties die zijn foto misbruiken om mensen op te lichten.

Hoe komen nepadvertenties terecht op 'betrouwbare' websites?

Advertenties zijn één van de belangrijkste bronnen van inkomsten voor websites. Eigenaars van websites staan een stukje ruimte af aan bedrijven zoals Google en zij beheren dan wat er op te zien is. Adverteerders betalen op hun beurt geld aan Google om hun reclames op die websites te krijgen. 

"Zolang de afbeelding en tekst van de reclame wat onschuldig lijken, maakt het voor bedrijven als Google en Facebook niet echt uit waar je terechtkomt als je op de reclame klikt", zegt Dieter Van Esch, communicatie-expert bij INTRACTO. 

“Ik geef les in het 3de jaar communicatiemanagement in de PXL-hogeschool. Elk jaar geef ik mijn studenten een opdracht waarbij ik ze een budget van 5 euro geef voor een online reclamecampagne die ze zelf mogen bedenken en uitwerken. De bedoeling is wel dat ze zoveel mogelijk kliks moeten binnenhalen. Ook daar zie je dat Google en Facebook eigenlijk niet geven om wat er gebeurt na een klik. Er glipt zoveel onzin door de mazen van het net. Zo maakte een student een advertentie met "gratis t-shirt Sint-Truiden", maar als je erop klikt kom je terecht op een YouTube-video van het liedje “Never gonna give you up” van Rick Astley."

Google verwijderde 2,3 miljard slechte advertenties in 2018

In een perscommuniqué laat Google weten dat het het jammer vindt dat online scammers zijn platform gebruiken om geld te verdienen. “We doen er alles aan om van Google een veilig platform te maken, wetende dat geen enkel systeem 100% perfect is.”

"Vorig jaar hebben wij meer dan 2,3 miljard slechte advertenties verwijderd. Dat is meer dan 6 miljoen per dag. We hebben een tool waarmee iedereen deze advertenties kan melden en deze klachten worden handmatig door ons team beoordeeld."

Bekijk hieronder de reportage van ons volledige onderzoek: wat gebeurt er als je op een advertentie klikt en kijk hoe we de oplichters op het spoor komen: