© Wavebreak Media - creative.belgaimage.be

"Nepnieuws-websites verdienen honderden miljoenen aan advertenties"

Meer dan 200 miljoen euro, dat verdienen nepnieuws­websites elk jaar aan advertenties. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de Global Disinformation Index, een Britse non-profitorganisatie die desinformatie bestudeert. 

Onderzoekers van de Global Disinformation Index gingen na hoeveel geld nepnieuwswebsites verdienen aan reclame. Uit een lijst met 20.000 websites die bekendstaan voor het verspreiden van desinformatie en nepnieuws, selecteerden de onderzoekers een steekproef van 1700 websites. “Wij keken onder andere naar het aantal bezoekers van die websites, de soorten advertenties en de gemiddelde advertentie-inkomsten die ze genereren", zegt projectleider Craig Fagan aan VRT NWS. 

De studie concludeert dat die onderzochte websites jaarlijks naar schatting meer dan 200 miljoen euro verdienen aan advertenties. Ook advertenties van bekende bedrijven zoals Amazon, Audi en Honda verschijnen regelmatig op nepnieuwswebsites. Maar zelfs al weten die bedrijven dat, ze kunnen er gewoon niets aan doen. Hoe komt dat?

Grote boosdoener? Google!

De meeste bedrijven kopen online advertentieruimte aan via giganten als Google. Maar op welke sites hun advertenties verschijnen, daar hebben die bedrijven weinig controle over. 

Uit het onderzoek blijkt ook dat Google verantwoordelijk is voor het grootste deel van de advertenties die op nepnieuwswebsites verschijnen. In totaal komt 70% van de advertenties op die nepnieuwswebsites via Google. 

“Bedrijven kunnen in principe kiezen op wat voor websites hun advertenties worden getoond. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ervoor opteren dat hun reclames niet verschijnen op porno- of gokwebsites.  Maar dat is niet het geval bij nepnieuwswebsites. Die optie bestaat momenteel niet”, aldus Craig Fagan. 

Om desinformatie te bestrijden is het belangrijk dat de geldkanalen van de verspreiders ook worden aangepakt.

Craig Fagan, projectleider Global Disinformation Index

“Verspreiders van nepnieuws hebben verschillende belangen. Sommige doen dat om een ideologisch of politiek doel te bereiken, anderen doen dat puur uit financieel gewin. Ze kopiëren vaak elkaars berichten, waardoor hun bereik ook groter wordt. Om desinformatie effectief te bestrijden, is het daarom belangrijk om hun geldkanalen ook aan te pakken." 

Het onderzoek focuste zich voornamelijk op Engelstalige, Spaanstalige en Franstalige desinformatie-websites. In een volgend stadium willen de onderzoekers de studie uitvoeren op wereldschaal.