Video player inladen...

Expert toerisme: "Alle touroperators die vooral pakketreizen aanbieden, zullen het érg moeilijk krijgen"

Alle touroperators die zich, net als Thomas Cook, vooral richten op zogenoemde "pakketreizen" zullen het in de toekomst "erg moeilijk" krijgen. Dat zegt Jan Van der Borg, expert toerisme aan de KU Leuven, in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Voor degenen die zich specialiseren in bepaalde types reizen is de toekomst rooskleuriger."

Het Britse moederbedrijf Thomas Cook legde afgelopen nacht de boeken neer. De schulden werden te groot, de aandeelhouders wilden niet met extra middelen over de brug komen. En dus zitten 600.000 reizigers wereldwijd in de problemen. 

Opvallend: Thomas Cook is de oudste reisorganisatie in de wereld en werd groot dankzij de zogenoemde pakketreizen, reizen waarbij het vervoer, het hotel en eventuele activiteiten allemaal samen werden geboekt. "Dat model werkte goed in de jaren 70 en 80, wanneer reizigers niet veel gewend waren en iedereen massaal naar dezelfde plek trok. Van Noord-Europa naar Zuid-Europa, bijvoorbeeld", zegt Jan Van der Borg in "De wereld vandaag" op Radio 1.

Concurrentie

"De mensen die zulke pakketreizen willen, boeken die de laatste jaren zélf online. Zij hebben geen touroperators meer nodig", zegt de expert. "De toeristische sector wordt steeds vaker maatwerk. Mensen willen reizen die op maat gemaakt zijn, ze willen kleine dingen en niet meer allemaal massaal naar dezelfde plek. Ze willen ook veel verschillende dingen doen op een bestemming en daar moeten touroperators op inspelen."

Mensen willen reizen die op maat gemaakt zijn, ze willen kleine dingen en niet meer allemaal massaal naar dezelfde plek. 

En dus ziet Van der Borg de toekomst voor bepaalde touroperators niet bepaald rooskleurig in. "Zij die blijven inzetten op de pakketreizen en rekenen op kwantiteit (zoveel mogelijk reizen verkopen, red.), zullen het erg moeilijk krijgen. Dat zal niet enkel bij ons zijn, maar overal ter wereld. Zelfs in landen waar de reissector nog maar pas aan het opkomen is, zoals China. Zij gaan op termijn niet meer kunnen concurreren met het internet. Bovendien is er ook meer concurrentie van minder bekende spelers. Iedere luchtvaartmaat­schappij maakt het mogelijk om huurauto's of hotels bij te boeken."

Specialisatie

"De toekomst is weggelegd voor kleinere touroperators die zich specialiseren in bepaalde types reizen", zegt de professor. "Denk aan duurzame reizen, jongerenreizen, huwelijksreizen, vrijgezellenreizen, enzovoort. Zij kunnen zich specialiseren en zo een meerwaarde bieden voor de klanten. Een meerwaarde die mensen niet vinden op het internet."

En wat dan met Thomas Cook België, dat momenteel nog lijkt te overleven? "Ook hier zal er moeten worden gezocht naar een nieuw model als het bedrijf wil blijven bestaan. Belgen gaan in vergelijking met andere landen, zoals Nederland en Duitsland, vaker naar een reisbureau, maar dan nog zullen ze van koers moeten veranderen. Het beste wat ze kunnen doen, is zichzelf opsplitsen in kleinere touroperators die zich richten op één soort reizen, want ze hebben de kennis en kunde in huis. Er is hoop, maar ze zullen snel van koers moeten veranderen."

Bekijk het gesprek met professor Jan Van der Borg uit "De afspraak" hier:

Video player inladen...

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen...