Video player inladen...

Wat met Thomas Cook België na het Britse faillissement? "Vakanties gaan voor Belgische klanten gewoon door"

Nu de Britse touroperator Thomas Cook de boeken neerlegt, zijn het ook spannende dagen voor de Belgische poot, vooral bekend onder de naam Neckermann. De stille hoop heerst dat België bijvoorbeeld met Duitsland een doorstart zou kunnen maken. Intussen gaan de Belgische vakanties vooralsnog gewoon door, maar nieuwe boekingen worden niet aanvaard.

1. Ik heb een vakantie geboekt bij Thomas Cook België, wat nu?

Leen Segers, woordvoerster bij Thomas Cook België, zegt dat het bedrijf in ons land op dit moment nog "volledig operationeel" is. "In België zijn de boeken niet neergelegd. Dat betekent dat de vakanties op dit moment gewoon doorgaan." Op dit moment zijn zowat 10.000 Belgen op reis met Thomas Cook.

Alle winkels gaan vanochtend open en het bedrijf is ook telefonisch gewoon bereikbaar. Maar nieuwe reizen vallen voorlopig niet te boeken. "Uit voorzichtigheid aanvaarden wij momenteel geen nieuwe klanten, in afwachting van meer duidelijkheid." Ook via de website van Thomas Cook vallen momenteel geen reizen meer vast te leggen.

Zelf alvast je reis annuleren en op zoek gaan naar iets anders, is geen goed idee. "Mensen kunnen hun reis niet zomaar annuleren. Wensen zij dat toch te doen dan betalen ze de voorziene annulatiekosten", aldus de woordvoerster.

Belgische reizigers die momenteel in het buitenland zitten, maken zich wel zorgen. En er duiken ook al problemen op. Zo moesten sommige reizigers een flinke som geld betalen als ze willen vertrekken.

Bekijk hieronder het verslag:

Video player inladen...

In tegenstelling tot de Britse Thomas Cook heeft de Belgische poot geen eigen luchtvaartmaatschappij meer, maar werkt het via Brussels Airlines. Daar laten ze ook weten dat ze vooralsnog "alle reizigers van Thomas Cook (België) gewoon meenemen zoals geboekt".

Wie een vlucht heeft via de Britse Thomas Cook, kan wel in de problemen komen, zegt Brussels Airlines. "Er zijn enkele passagiers die met ons naar Manchester zouden vliegen, om daar over te stappen op vluchten van Thomas Cook UK naar Noord- en Centraal-Amerika. Omdat Thomas Cook UK alle operaties heeft gestaakt, had het geen zin om die passagiers naar Manchester te brengen, omdat ze daar dan vast zouden zitten."

Herbekijk de analyse van luchtvaartexpert Riadh Bahri over de algemene toestand voor alle reizigers met Thomas Cook in "Het Journaal" (lees verder onder de video):

Video player inladen...

2. Kan dat blijven duren? Hoe hard raakt dit faillissement de Belgische poot van Thomas Cook?

Dat is erg onduidelijk, geven ze ook bij Thomas Cook België toe. "We zijn alle opties aan het bekijken om de impact van het faillissement van de Britse poot te beperken voor onze mensen en onze klanten."

Thomas Cook België is hier vooral gekend onder de merknaam Neckermann (het merk Pegase werd eind vorig jaar verzelfstandigd). Het is een rendabel bedrijf met 600 werknemers, 86 Neckermann-vakantiewinkels, 5 eigen Thomas Cook-winkels en een tiental Thomas Cook-kantoren die in franchise worden uitgebaat. Jaarlijks regelen zij de reizen van zowat 700.000 vakantiegangers.

In tegenstelling tot de Britten staan de Belgen online wel vrij sterk. Ongeveer een derde van de inkomsten is afkomstig uit online boekingen.

3. Betekent dat dat er een doorstart komt van Thomas Cook België/Neckermann?

Dat is de hoop. In een persbericht wijst Thomas Cook België naar de "continentaal-Europese organisatie", met name naar Thomas Cook Duitsland. Bovendien is de Belgische organisatie van oudsher, onder meer op vlak van informatica- en boekingssystemen, sterk gelinkt met Duitsland

Toch gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat dat niet zo evident is. Ook met de Britten zijn erg veel operationele links, waardoor Thomas Cook België niet zomaar in een vingerknip zal kunnen doorstarten.

Om 9 uur vindt bij Thomas Cook België in elk geval een bijzondere ondernemingsraad plaats, om het personeel te informeren over de huidige situatie.

Jan Dekeyser, de baas van Thomas Cook België laat alvast niet in zijn kaarten kijken. "We hebben een constructief gesprek gehad met de minister om te kijken welke opties er zijn voor onze klanten en onze medewerkers om de impact van het neerleggen van de boeken in het Verenigd Koninkrijk zoveel mogelijk te minimaliseren", zegt hij na een onderhoud met minister van Werk Wouter Beke (CD&V). "We kijken naar alle opties en we gaan verder werken."

4. Wat met mijn reis als Thomas Cook België toch ook de boeken neerlegt?

De Belgische poot is ook lid van het Garantiefonds Reizen. Dat betekent dat in dat geval voor alle geboekte pakketreizen een oplossing wordt gezocht: ofwel wordt een alternatief gezocht voor de geboekte hotels en/of vluchten, ofwel wordt de reis terugbetaald.

Op dit moment is dat nog niet aan de orde, maar bij het Garantiefonds laten ze weten in elk geval "stand-by" te zijn.

Wie geboekt heeft bij een externe partner van Thomas Cook hoeft zich sowieso geen zorgen te maken. Dat gaat dan onder meer over Pegase (dat al een tijdje zelfstandig is), Skiset, ClubMed, Disney Paris, Expedia en Travel by Excellence (die laatste omvat Africa by Excellence, Wings ‘n Wheels, Imagine Travel en Sudamerica Tour). Zij garanderen het aanbod, ook bij een faillissement van Thomas Cook.

Herbekijk de reportage over de repercussies voor wie in ons land geboekt heeft, in "Het Journaal (lees verder onder de video):

Video player inladen...

Consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft ook een informatielijn geopend - 02 542 34 34 - waarnaar gedupeerde reizigers kunnen bellen met al hun vragen. 

Herbeluister hier het gesprek met Thomas Cook-woordvoerster Leen Segers in "De ochtend" op Radio 1:

5. Heeft dit gevolgen voor de reissector in ons land?

Mocht Thomas Cook er in België tussenuit vallen, is dat in elk geval geen goed nieuws voor vakantiegangers. "Er zijn twee grote spelers die die markt van pakketreizen grotendeels verdelen", legt VRT NWS-journalist Steven Rombaut uit in "De ochtend" op Radio 1. "Thomas Cook en TUI hebben hier in feite een soort duopolie. Als daar eentje van wegvalt, krijg je een monopolie. Dat kan dan weer leiden tot hogere prijzen voor de reizigers. Dus het is zeker geen goede zaak."

Luchtvaartexpert Riadh Bahri en economisch journalist Steven Rombaut gaven tekst en uitleg bij Michaël Vandroogenbroeck:

Video player inladen...

Thomas Cook