AFP or licensors

Eerste hulp bij Thomas Cook-zorgen: hier kunt u terecht

Wat als uw Thomas Cook-vlucht, en dus reis, in het water valt? En wat als u vastzit in het buitenland? Wij hebben voor u een overzichtje gemaakt met de opties die u op dit moment heeft.

1. Mijn vlucht van Thomas Cook vertrekt niet meer, dus mijn reis valt in het water. Wat nu?

Brussels Airlines - dat vluchten voor Thomas Cook in België uitvoert - annuleerde vandaag de vluchten van en naar Tunesië. Ook Thomas Cook liet vandaag zelf geen enkele klant met een pakketreis meer vertrekken. 

Thomas Cook België/Neckermann wijst voor die reizigers - terecht trouwens - naar het Garantiefonds Reizen voor de terugbetaling van die vlucht en pakketreis. Dat blijft zo, ook na het nieuws over de gevraagde bescherming tegen schuldeisers.

Het Garantiefonds Reizen is een soort verzekering die al sinds 1995 bestaat en die gefinancierd wordt door touroperators en reisorganisaties en die geldt voor alle in België geboekte pakketreizen. 500 bedrijven zijn daarbij aangesloten, waaronder dus ook Thomas Cook België. 

Nogmaals: het gaat enkel om reizen die u boekte via een reisorganisator (zoals Thomas Cook). Als u zelf een hotel of vliegtuigtickets heeft geboekt, komt het Garantiefonds niet tussen.

U kunt een schadeclaim indienen via de website van het Garantiefonds. Dat verwacht dan wel de bestelbon van de reis en alle bewijzen van betaling die u kunt voorleggen. Meer details daarover vindt u hier. De website van het Garantiefonds ondervindt momenteel wat hinder van de toestroom aan bezoekers, maar volgens onze informatie zou de site rond 12 uur weer vlotter moeten werken.

Ook Test-Aankoop heeft trouwens een gratis nummer geopend voor gedupeerden: 0800 50 450. De consumentenorganisatie kan enerzijds als filter optreden voor het Garantiefonds en anderzijds ook dossiers opvolgen via een rechtstreeks contact bij het fonds.

2. Ik zit in het buitenland met een pakketreis van Thomas Cook: hoe geraak ik weer thuis?

Thomas Cook liet vanochtend weten dat een aantal mensen vandaag kan terugvliegen met de "gemengde vluchten" van Brussels Airlines, waarop normaal gezien ook Thomas Cook-klanten meereizen. 

Hoe dan ook laat Brussels Airlines weten dat iedereen die morgen terugkeert met de maatschappij zal kunnen terugvliegen. Wie vandaag niet uit Enfidha en Djerba is weggeraakt, zal morgen kunnen terugvliegen met een repatriëringsvlucht in opdracht van het Garantiefonds.

Mensen die geen bericht hebben gekregen, kunnen op vakantie vertrekken

Leen Segers, woordvoerster bij Thomas Cook

Mocht dat niet blijken te lukken, is het Garantiefonds opnieuw het eerste aanspreekpunt. Dat geeft zelfs prioriteit aan de mensen die in het buitenland zitten en weer naar huis willen.

3. Ik zit in het buitenland met een pakketreis van Thomas Cook en mijn hotel zet me onder druk om opnieuw/extra verblijfskosten te betalen. Wat moet ik doen?

Ga daar niet op in en bel het crisiscentrum van Buitenlandse Zaken op het nummer +32 2 501 40 00.

Erg belangrijk is dat u daar geen extra betalingen doet als u compensatie wil van het Garantiefonds: boek dus niet zelf een vlucht naar huis en ga ook niet in op de eis van het hotel om extra of opnieuw verblijfskosten te betalen. Die eis is in strijd met nationale en internationale regelgeving. En, ook belangrijk natuurlijk, die extra kosten betaalt het Garantiefonds niet terug.

(Lees verder onder de foto)

AFP or licensors

4. Ik heb via Thomas Cook een reisje geboekt, maar ik heb daar niets meer over gehoord. Gaat dat nu nog door?

Daarvoor contacteert u best het betrokken reisbureau of Thomas Cook zelf. Het zou best kunnen dat de reis gewoon doorgaat, want Thomas Cook boekt reizen ook bij andere aanbieders, zoals pakweg Expedia of Club Med. Daar zou voorlopig niets aan veranderd zijn.

In ieder geval raadt consumentenorganisatie Test-Aankoop aan om de reis niet zelf te annuleren. Als u dat doet, is de kans veel groter dat u uw geld kwijt bent en ook geen compensatie kunt krijgen van het Garantiefonds.

5. Ik heb een reis of ticket bij het Britse Thomas Cook geboekt en dat is bankroet. Kan ik mijn geld terugkrijgen?

Alle pakketreizen die verkocht zijn in het Verenigd Koninkrijk vallen onder het Britse garantiefonds "Atol", dat op een vergelijkbare manier werkt als het Belgische.

Atol zegt alle terugbetalingen te zullen doen binnen de 60 dagen na het ontvangen van alle nodige documenten. Dat proces start wel pas ten vroegste op 30 september. 

Wie daarover praktische vragen heeft, of juridisch advies kan gebruiken, kan ook altijd terecht bij het Europees Centrum voor de Consument (ECC).