Welke gevolgen heeft de malaise bij Thomas Cook België voor Brussels Airlines? "Dit kunnen ze missen als kiespijn"

Als ook de Belgische tak van de reisorganisatie Thomas Cook failliet zou gaan, is dat geen goed nieuws voor Brussels Airlines. Dat zei onze luchtvaartspecialist Riadh Bahri in "De wereld vandaag" op Radio 1.

Gisteren raakte het nieuws bekend dat de Britse reisorganisatie en luchtvaartmaatschappij Thomas Cook het faillissement had aangevraagd. De Belgische tak heeft ondertussen bescherming gevraagd tegen zijn schuldeisers. De toekomst van Thomas Cook België is dus hoogst onzeker. 

Dat is in de eerste plaats slecht nieuws voor het personeel en voor de reizigers, maar nog een belangrijke factor is Brussels Airlines. De luchtvaartmaatschappij neemt 80 procent van de vluchten van Thomas Cook voor haar rekening, goed voor 1 miljoen verkochte vliegtuigzitjes per jaar.

"In 2017 stond Thomas Cook België te koop", legt onze luchtvaartspecialist Riadh Bahri uit. "Brussels Airlines heeft toen twee vliegtuigen en vliegend personeel overgenomen. Bovendien werd er een exclusiviteitscontract getekend, waardoor Brussels Airlines dus 80 procent van de Thomas Cook-vluchten voor haar rekening kon nemen."

Dankzij de overname kon Brussels Airlines transformeren van een louter zakelijke luchtvaartmaatschappij (Londen, Genève, Stockholm), naar een hybride maatschappij met talrijke vakantiebestemmingen (Kaapverdische Eilanden, Tunesië, Griekse eilanden). "Brussels Airlines kreeg zo dus een heel nieuw profiel. Thomas Cook is dus een heel belangrijke klant."

Brussels Airlines mag op eigen benen staan, maar dan moet het wel winstgevend worden

De problemen rond Thomas Cook komen voor Brussels Airlines bovendien op een slecht moment. De maatschappij zit in een overgangsfase na de overname door het Duitse Lufthansa. Brussels Airlines zou opgaan in de lowcost­maatschappij van de Duitsers, maar een paar maanden geleden werd beslist dat Brussels Airlines dan toch op eigen kracht mag groeien.

"Brussels Airlines mag op eigen benen staan, maar dan moet het wel winstgevend worden en daar heeft het moeite mee", legt Bahri uit. "Deze zaak kunnen ze missen als kiespijn. Een faillissement van Thomas Cook België zou voor Brussels Airlines slecht nieuws zijn."

"Als Thomas Cook toch zou verdwijnen, gaat iemand wel in dat gat springen. België heeft ook geen 20 luchtvaartmaatschappijen, dus de kans is reëel dat Brussels Airlines op die markt actief kan blijven, maar zal het tegen dezelfde voorwaarden zijn? En met dezelfde capaciteit?"