Video player inladen...

Thomas Cook-werknemer: "Sommige reizigers worden gegijzeld in hun hotel. En wat gaat er met ons gebeuren?"

Niet alleen de Thomas Cook-reizigers beleven onzekere tijden, ook de werknemers van de touroperator hebben het erg lastig. Julie Rausenberger werkt als connected consultant bij Thomas Cook in het buitenland. "De afgelopen dagen waren een levende hel met duizenden telefoontjes over gegijzelde klanten", getuigt ze. Daarbij komt ook nog de onzekerheid over haar eigen toekomst. 

"Onze dienst is een 24/24-lijn die gasten wereldwijd kunnen bereiken om tijdens hun vakantie vragen te stellen", vertelt Julie Rausenberger. De afgelopen dagen stond de telefoon roodgloeiend, vaak met schrijnende verhalen.

"We krijgen enorm veel telefoontjes van mensen uit België, Nederland, Frankrijk... Sommigen kunnen bij aankomst niet inchecken omdat het hotel hen vraagt om de reis te betalen en die bedragen zijn soms belachelijk hoog. We horen ook dat mensen gaan ontbijten en daarna niet meer in hun kamer kunnen omdat de sleutel gedeactiveerd is. Ze worden gewoon gegijzeld in de hotelreceptie."

"De hoteliers zijn nochtans gegarandeerd door Thomas Cook België dat de facturen tot nu betaald zijn voor onze Belgische klanten. Maar de hoteliers proberen - denk ik - de geleden schade van het Britse faillissement te dekken via onze markten. Dat is schrijnend. Mensen werden tot gisteren geadviseerd om te vertrekken, maar komen dan in die situaties. Ze worden heel erg boos en we staan daar machteloos tegen. Vanuit onze diensten kunnen wij op dit moment geen enkele oplossing meer voorzien."

Zullen wij ook gered worden?

"Het is heel emotioneel om te zien hoe die mensen boos en verdrietig zijn, hoe ze met kinderen en baby's vastzitten op luchthavens of in hotelrecepties. Maar ze begrijpen soms niet dat het ook voor ons heel moeilijk is", vertelt Julie Rausenberger verder. "Wat gaat er met ons gebeuren?"

"Wij zitten in het buitenland, sommige collega's al jaren. Zij wonen in woningen van Thomas Cook. Wij weten niet wat er met ons zal gebeuren. Zullen wij gebruik kunnen maken van het Garantiefonds? Zullen wij gerepatrieerd worden? Op welke nummers kunnen wij bellen? Thomas Cook heeft enorm veel reisleiding ter plaatse op de bestemmingen die totaal niet weten wat ze moeten doen. Velen hebben in België zelfs geen woning meer."

Als het effectief tot een faillissement van Thomas Cook België gaat komen, moeten zij een nieuwe job zoeken. "Maar op dit moment is het erg moeilijk om te solliciteren bij een reisagentschap." 

"Betaal niet aan hotel"

Van verschillende reizigers bereiken ons inderdaad verhalen over hoe hotels hen vragen om te betalen voor hun verblijf, nadat ze al hebben betaald aan Thomas Cook.

Het overkwam onder anderen Koen Hertsens die verblijft in een resort in Cyprus. “Er werd ons door Thomas Cook verzekerd dat alles gewoon doorgaat, aangezien alles betaald is. Maar bij aankomst moesten we onmiddellijk een factuur van 1.600 euro per persoon betalen. We zijn hier met 4 man: 6.400 euro of we komen er niet in.”

Gunther Vanderbruggen had via Neckermann een hotel geboekt in Oostenrijk. “Bij aankomst moesten we het volledige bedrag opnieuw rechtstreeks betalen aan het hotel of weer vertrekken.”

Jo Scholliers werd bij aankomst op Kreta de geboekte kamer geweigerd. "We hebben na een dag onzekerheid en vruchteloos telefoneren naar de reisorganisatie een kamer voor 1 nacht moeten betalen." 

Het Garantiefonds Reizen en minister van Consumentenzaken Wouter Beke (CD&V) roepen op om niet in te gaan op de vraag van hotels ter plaatse om te betalen, aangezien die extra kosten niet gedekt zijn door het Garantiefonds.

Bekijk de getuigenis van Julie Rausenberger:

Video player inladen...