Werf aan Antwerps Eilandje spaart 9.000 vrachtwagenritten uit door puinafvoer via de Schelde

Op de Montevideosite op 't Eilandje in Antwerpen zijn grootschalige afgravingswerken van start gegaan. Bouwbedrijf DCA en aannemer Aertssen werken daarbij samen om 65.000 kubieke meter grond via de Schelde af te voeren in plaats van over de weg. Op het terrein - waar leegstaande pakhuizen stonden - komen kantoren en luxe-appartementen.

Grote rupskranen en grondverzetmachines zullen de komende maanden 65.000 kubieke meter overbodige grond afgraven om plaats te maken voor hippe kantoren en 'zwevende' luxe-appartementen. Er worden twee kelderverdiepingen gegraven met parkeerplaatsen en een supermarkt. Bouwbedrijf DCA berekende dat voor het afvoeren van het puin 4.500 vrachtwagens - oftewel 9.000 ritten - nodig zouden zijn.

"We beseften al snel dat het veel duurzamer is om dat soort transport via het water te laten verlopen", zegt bestuurder Luc Neefs van DCA. "In samenwerking met onze partners beschikken we over vrachtschepen van 110 meter lang die 3.000 ton grond in één keer kunnen vervoeren. Bovendien is de site aan het water ideaal gelegen om de klus op deze manier aan te pakken."

Voor het project zullen in totaal 44 vrachtschepen ingezet worden. Schepen van Mobiliteit Koen Kennis mocht met een graafmachine een van die schepen helpen vullen. "Door 9.000 vrachtwagenritten te vermijden, gaat ook de verkeersveiligheid en luchtkwaliteit in Antwerpen erop vooruit", zegt hij. "Deze samenwerking past in een grotere beweging om meer gebruik te maken van vervoer over het water. Mijn deur staat altijd open voor bedrijven die samenwerken om dergelijke mobiliteitsoplossingen te bedenken."