Video player inladen...

Ook rector Van Goethem (Universiteit Antwerpen) wil resultaten in secundair onderwijs gebruiken bij studiekeuze

Herman Van Goethem, de rector van de Universiteit Antwerpen, vindt het een goed idee om de resultaten uit het middelbaar onderwijs te gebruiken om jongeren te helpen bij hun studiekeuze in het hoger onderwijs. Begin deze week had zijn collega-rector Luc Sels van de KU Leuven dat idee geopperd. Van Goethem treedt hem nu bij.

Sels opperde het idee omdat de slaagpercentages aan de KU Leuven dalen en de studieduur naar omhoog gaat. Slechts een op de drie studenten haalt zijn bachelor in de voorziene drie jaar. Rector Van Goethem, die vandaag het academiejaar in Antwerpen officieel opent, herkent de problematiek.

"Je ziet dat er aan de universiteit een minder goed voorbereide instroom komt", zegt hij in "De ochtend" op Radio 1. "Dat wil zeggen dat de leerlingen minder sterk staan als ze de overstap maken. Het is een geleidelijke kwaliteitsdaling die de laatste jaren is ingetreden en waarbij we ook in vergelijking met andere Europese landen erop achteruitgaan."

Volgens Van Goethem is er nood aan een "goeie, fundamentele diagnose" van de oorzaken van de kwaliteitsdaling. Om die diagnose te kunnen maken, denkt hij aan periodieke inhoudelijke proeven in het secundair onderwijs. Die proeven moeten heel duidelijk maken hoe het gesteld is met de kennis van jongeren.

Als je al die proeven en alle informatie uit het secundair samenbrengt, dan kun je behoorlijk nauwkeurige informatie geven

Herman Van Goethem, rector UA

Om studenten beter te oriënteren wil Van Goethem hen zo volledig mogelijk informeren. "Je zou de jongeren dus ook kunnen informeren over wat het betekent dat je die bepaalde richting hebt gedaan en dat specifieke percentage hebt behaald. En over wat het advies van de klassenraad betekent."

"Als je al die toetsen (oriëntatieproeven en ijkingsproeven, red.) en alle informatie uit het secundair samenbrengt, dan kun je behoorlijk nauwkeurige informatie geven. Niet zozeer over de slaagkansen, dat is moeilijk om te voorspellen, maar wel over de vraag: waar sta je in je kennis? En als je die richting wil kiezen, ben je dan goed voorbereid?"

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier: 

Video player inladen...

Meest gelezen