Xinhua/Photoshot. All rights reserved.

Plannen voor een eventuele fusie tussen Eurostar en Thalys

De aandeelhouders van Eurostar en Thalys, onder wie de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, bekijken om de twee operatoren voor hogesnelheidstreinen onder één dak te brengen. "Het gaat om een project voor een combinatie van beide bedrijven maar dat project moet komende maanden nog worden uitgewerkt", zegt Bart Crols, woordvoerder bij NMBS. 

Het plan voor een eventuele fusie werd vandaag voorgesteld aan de verschillende raden van bestuur van de aandeelhouders. Volgens de topman van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF Guillaume Pepy zou de fusie binnen anderhalf tot twee jaar een feit kunnen zijn. De ambitie van het eengemaakte bedrijf zou zijn om tegen 2030 zowat 30 miljoen reizigers per jaar te vervoeren, tegen samengeteld 18,5 miljoen nu.

De fusie zou binnen anderhalf tot twee jaar een feit kunnen zijn
Guillaume Pepy, topman Franse spoorwegen

Duurzaam vervoer

"Het heeft te maken met de veelbelovende toekomst voor duurzaam hogesnelheidsvervoer in Europa. Door het samenbrengen van beide activiteiten kan er een forse groei zijn de komende jaren. Beide bedrijven kunnen profiteren van elkaars kennis", zegt Bart Crols, woordvoerder bij NMBS. 

Maar de plannen moeten op dit moment wel genuanceerd worden: "het gaat om een project voor een combinatie van beide bedrijven maar dat project moet komende maanden nog worden uitgewerkt. Het is een voorstel dat nu op tafel ligt", gaat Crols verder. Het project moet nog precies gedefinieerd worden en onderworpen worden aan verschillende goedkeuringen waaronder die van de Europese Commissie.  

Het heeft te maken met de veelbelovende toekomst voor duurzaam hogesnelheidsvervoer in Europa
Bart Crols, woordvoerder NMBS

Toch bevestigt NMBS dat het zeker aandeelhouder wil blijven in de nieuwe combinatie. "Brussel blijft een belangrijke geografische plaats vervullen in het netwerk van de voorgestelde combinatie", aldus Crols. 

Rond de toekomst van het personeel is er op dit moment geen duidelijkheid omdat het project dus nog in kinderschoenen staat. "Op dit moment zijn we aan de start van het project dat nu moet worden uitgewerkt, zegt Crols. "De ondernemingsraden moeten ingelicht worden en het moet goedgekeurd worden. Het gaat om een groeiproject dus we rekenen op een forse groei van het aantal reizigers. De praktische uitwerking is iets waar de lopende maanden pas duidelijkheid over komt."

De praktische uitwerking is iets waar de lopende maanden pas duidelijkheid over komt
Bart Crols, woordvoerder NMBS

5 landen

Thalys en Eurostar bedienen momenteel vijf landen: Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, België, Nederland en Duitsland.

De NMBS heeft een belang van 40 procent in Thalys en van 5 procent in Eurostar. De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft een meerderheidsbelang in beide.