Hoeveel duimpjes en hartjes heeft mijn bericht al? Facebook test verbergen van "likes" uit om stress te verminderen

Als hun bericht op Facebook veel duimpjes krijgt, dan voel je je misschien wat jaloers. Als jouw berichtje minder likes krijgt dan je had gehoopt, voel je je onzeker. En net zoals mensen likes najagen, jagen ze ook momenten na die likes kunnen scoren. Sociale druk-alarm, dus. Facebook start vandaag in Australië een experiment waarin het aantal likes, reacties en videoviews verborgen wordt, naar eigen zeggen om iets te doen aan die stress.  

De voorbije tien jaar zijn likes en reacties (de hartjes en de gezichtjes) zo ongeveer de munteenheid op Facebook. Duimpjes, hartjes, lachende, boze of droeve gezichtjes... Het is de manier waarop we afleiden hoeveel mensen onze kinderen schattig vinden en met onze humor lachen, en met ons meeleven als we ziek zijn of als ons onrecht aangedaan is. Het beroemde duimpje is intussen zo iconisch dat het bij op het uithangbord op het hoofdkwartier van Facebook in Menlo, Californië, geplaatst is.

"Hoeveel likes heb ik al", het is soms een -voor de meesten onbewuste- grote bron van sociale druk en stress. Krijgen we veel likes, dan zijn we blij, krijgen we minder duimpjes of niet de hartjes of gezichtjes we hadden verwacht, voelen ons niet zo goed. Facebook wil daar naar eigen zeggen iets aan doen. Het bedrijf begint met een experiment waarbij het aantal likes en reacties verborgen wordt, net als het aantal keer dat een video wordt aangeklikt. Het experiment wordt vandaag uitgerold in Australië en is van toepassing op berichten van gebruikers en pagina's, maar ook advertenties.

"Meer focussen op kwaliteit in plaats van op aantal"

De persoon die het bericht post, zal het aantal likes, reacties en videokliks nog wel kunnen zien, maar andere gebruikers niet. Zij zullen onder de Facebook-post namen van likers kunnen zien, maar niet het aantal. Ze kunnen ook op die namenlijst klikken om alle namen te lezen, maar er wordt ook dan geen aantal weergegeven.

Facebook wil via feedback achterhalen of deze verandering de ervaring van gebruikers zal verbeteren. "We willen het getal uit de vergelijking halen, zodat mensen zich kunnen focussen op de kwaliteit van hun interacties en de inhoud van hun berichten, in de plaats van het aantal likes", zegt Mia Garlick, beleidsdirecteur bij Facebook Australië.

Facebook heeft experten in mentale gezondheidszorg en antipestbeleid geraadpleegd, zegt Garlick nog. "We hebben heel positieve commentaar gekregen over deze maatregel."

(tekst gaat verder onder de foto)

Geen "likes" op Instagram

In april kondigde Instagram, dat in de stal van Facebook zit, al aan dat het zou beginnen te experimenteren met het verbergen van het aantal likes. Het ging van start in Canada en is nu ook uitgerold in Australië, Brazilië, Ierland, Italië, Japan en Nieuw-Zeeland.

Niet iedereen was daar even enthousiast over, zo reageerden influencers (personen of bedrijven met een heel hoog aantal volgers die via Instagram heel wat potentiële klanten bereiken, red) verbolgen. Het tonen van het aantal likes is net een belangrijk zakelijk instrument, luidde de kritiek.

Resultaten van dat experiment zijn nog niet bekendgemaakt. Facebook en Instagram hebben nog niet gezegd hoe lang de experimenten zullen lopen en of de maatregel op termijn permanent wordt.

Meest gelezen