© María Roldán - creative.belgaimage.be

Japan Airlines helpt (misschien) om huilende baby op een vliegtuig te mijden

Op een langeafstandsvlucht zitten met een huilende baby vlak in je buurt zou voor reizigers van Japan Airlines binnenkort wel eens verleden tijd kunnen zijn. De Japanse luchtvaartmaatschappij biedt bij haar online boekingssysteem een tool aan die laat zien waar op de vlucht er een zitje gereserveerd is voor kinderen tot 2 jaar. Onder gejuich onthaald door de ene, verguisd door de andere.

Als passagiers met kinderen tussen 8 dagen en 2 jaar oud online een zitje reserveren op een vlucht van Japan Airlines, verschijnt er automatisch een icoontje op het vliegtuigplan. Zo weten andere reizigers die hun zitje nog moeten boeken, waar ergens baby's en peuters zitten.

"Het icoontje laat passagiers weten dat er op die plaats een kind kan zitten", zegt Japan Airlines in een mededeling. Al voegt de luchtvaartmaatschappij er wel meteen aan toe dat de nieuwe tool niet automatisch garandeert dat reizigers buiten gehoorsafstand van een huilende baby zullen zitten.    

Het icoontje verschijnt bijvoorbeeld niet als passagiers hun vlucht via een derde partij boeken of deel uitmaken van een reisgroep, of als er een lastminute verandering van het toestel is.

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

"Dit zou verplicht moeten zijn" tot "een beetje tolerantie alsjeblieft"

Op sociale media wordt zoals gewoonlijk verdeeld gereageerd. Er zijn er die de nieuwe optie (luid?) toejuichen. "Bedankt om mij te waarschuwen waar baby's van plan zijn om te huilen en gillen tijdens een 13 uur durende vlucht, zoiets zou echt verplicht moeten zijn", zegt een zakenman op Twitter. "Er zaten drie schreeuwende baby's naast mij op mijn vlucht van New York naar Doha, twee weken geleden."

Andere mensen vragen zich af waarom we niet wat toleranter kunnen zijn. "Het zijn baby's, net zoals wij allemaal ooit waren. We moeten leren om tolerant te zijn. Binnenkort hebben we nog een vliegtuigplan nodig voor mensen die door hun mond ademen, kwijlen, winden laten, dronken zijn, en misschien nog heel wat andere eigenschappen." En: "Baby's huilen niet om jou te ergeren en ouders vinden het doorgaans vreselijk als hun kinderen huilen. Als je niet beseft dat je anderen niet kan controleren, ben jij het probleem."

En dan is er nog de nuchtere voor-en-na-vaststelling van heel wat ouders over veel kindgerelateerde ergernissen: "Ik dacht en voelde exact zoals degene die zich ergert, maar nadat ik zelf een zoontje gekregen had, heb ik veel meer sympathie voor ouders die met kinderen reizen."

Welke luchtvaartmaatschappijen zijn babyvriendelijk?

De website flyingwithababy.com geeft naast tips en adviezen voor reizende ouders ook een hitlijst van luchtvaartmaatschappijen die goed scoren op het vlak van familievriendelijkheid. Etihad Airways scoort goed (de maatschappij biedt gratis buggy's aan op de luchthaven), net als Emirates en Gulf Air.

TUI: "Honderd procent garantie voor kinderloze plaats zal er nooit komen"

De woordvoerder van touroperator TUI Piet Demeyere legt in "De wereld vandaag" op Radio 1 uit dat er nooit honderd procent garantie zal zijn voor vliegtuigpassagiers dat er geen kinderen in hun buurt zitten op een vliegtuig.

"Onze reizigers kunnen tot vier weken voor afreizen hun plaats op het vliegtuig bepalen. Maar wie de passagiers rond je zijn, dat kun je niet weten. Als ik vandaag mijn plaats vastleg en morgen legt een gezin met kinderen een plaats voor je vast, dan komt dat gezin in je buurt te zitten."

Piet Demeyere geeft nog mee dat de touroperator niet veel klachten krijgt over kinderen die te veel lawaai maken. "Onze klanten kunnen vandaag ook kiezen tussen familiehotels en "adults only"-hotels", zegt Demeyere.

Copyright: Wim Houquet