Video player inladen...

Nabestaanden vragen onafhankelijk onderzoek naar ramp met de veerboot Estonia in de Baltische Zee

Vandaag is het precies 25 jaar geleden dat 852 mensen omkwamen bij de scheepsramp met de "Estonia" tussen Estland en Zweden. De overlevenden en de nabestaanden van de slachtoffers eisen nu opnieuw een onafhankelijk onderzoek naar de verantwoordelijkheid.

In Zweden en de Baltische republiek Estland is vandaag de ramp met de Estonia herdacht. Er werden bloemen neergelegd en er waren andere vormen van hulde, maar die hebben niet veel indruk gemaakt op de families van de slachtoffers en de overlevenden.

Voor velen is de Estonia een open wonde. Laat ons die genezen

Kent Harstedt, overlevende en gewezen parlementslid in Zweden

Die eisen namelijk een nieuw onafhankelijk onderzoek naar de omstandigheden van de ramp. Ze deden dat bij monde van voormalig parlementslid en overlevende van de ramp, de Zweed Kent Harstedt.

De Estonia was een grote veerboot die op weg was tussen het thuisland Estland en Zweden. Tijdens een storm zou een boegdeur zijn losgekomen, waarna het schip kapseisde en zonk. Er werden 137 mensen gered, maar 852 mensen overleefden de ramp niet. Het ging om 501 Zweden en 285 Esten. Slechts 94 lichamen werden geborgen.

In 1997 toonde een internationale onderzoekscommissie aan dat het vergrendelingssysteem van de boegdeuren slecht ontworpen en beschadigd was. Daarop kregen de nabestaanden 130 miljoen euro uitgekeerd van de rederij en een compensatiefonds. Een Franse rechtbank heeft nadien de verantwoordelijkheid van de Duitse scheepswerf Meyer-Werft en het Franse controlebureau Veritas verworpen. Eind oktober beslist een rechtbank in Estland of er een nieuw onderzoek gestart kan worden.

De ramp met de Estonia is de zwaarste scheepsramp met een Europees schip op een na: de Titanic die in 1912 zonk in de Atlantische Oceaan. 

Video player inladen...