Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved

Behandeling schadedossiers Thomas Cook start over drie weken

De behandeling van de schadevergoedingsdossiers van klanten van Thomas Cook en Neckermann zal pas binnen drie weken beginnen. 

Afgelopen woensdag heeft de touroperator van Thomas Cook België de boeken neergelegd waardoor de reis van 72.000 Belgen in het water valt. Het Garantiefonds Reizen geeft eerst voorrang aan de repatriëring van de mensen die op vakantie zijn. "Dat is de prioriteit en het ziet er goed uit", zegt directeur Mark De Vriendt. "De terugvluchten zouden al tot 6 oktober verzekerd zijn."

Over drie weken wil het Garantiefonds Reizen een team klaar hebben dat kan starten met de uitbetaling van de schadedossiers. "Hoe lang dat zal duren, daar kan ik geen termijn op plakken", zegt De Vriendt. "Gedupeerde klanten van Thomas Cook en Neckermann hebben twee jaar de tijd om een dossier in te dienen. Maar dat wil niet zeggen dat het twee jaar zal duren om de terugbetaling te doen."

De schadedossiers worden chronologisch volgens datum van vertrek van de geannuleerde reis behandeld. Reizigers kunnen hun dossier indienen via de website www.gfg.be.