Video player inladen...

Fruit, noten en samen tafelen: met deze tips wint u volgens de Hoge Gezondheids­raad aan gezonde levensjaren

De Hoge Gezondheidsraad heeft 5 tips opgesteld om onze eetgewoonten te verbeteren. De tips zijn gebaseerd op de Food Based Dietary Guidelines, een wetenschappelijk rapport van een dertigtal Belgische experts.

De tips van de Hoge Gezondheidsraad zijn bedoeld om gezonde levensjaren te winnen. Volgens de auteurs zijn ze praktisch en houden ze rekening met de eetcultuur van de Belgische bevolking.

  1.  Eet elke dag minstens 125 gram volle graanproducten (bijvoorbeeld volkorenbrood of volle rijst), in functie van de energiebehoeften.
  2. Eet elke dag 250 gram of twee stukken vers fruit en minstens 300 gram groenten. Vers fruit geniet de voorkeur omdat bewerkt fruit (bijvoorbeeld fruit uit blik) vaak veel toegevoegde suikers bevat.  
  3. Eet wekelijks peulvruchten en eet ze minstens 1 keer per week in plaats van vlees. 
  4. Eet dagelijks 15 tot 25 gram noten of zaden zonder zoute of zoete omhulsels (dus geen gesuikerde pindanoten of zoute borrelnootjes).
  5. Beperk de inname van zout.

"Samen eten bevordert het sociale contact"

De Hoge Gezondheidsraad houdt ook een pleidooi om samen te eten. "Samen eten komt zowel het individu als de samenleving ten goede. Het is ook belangrijk om daarvoor de tijd te nemen, niet alleen thuis, maar ook op school, op het werk, in (woon)zorgcentra en in andere omstandigheden. Samen eten stimuleert het sociaal contact dat er niet is als je alleen eet", aldus De Gezondheidsraad.